Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Ett nordligt besök

Dags för traineeprogrammets mest nordliga besök. Under en vecka i slutet av oktober fick vi chansen att besöka Luleå och Kiruna. En givande och intressant vecka som gav nya perspektiv på samhällsplaneringen men också en intressant historisk tillbakablick.

Det var en tidig måndag morgon för de flesta i gruppen för att ankomma Luleå lagom till klockan 10.00. Då stod en föreläsning kring behov och problematik i Region Nord på schemat och vi träffade Sara Sundberg och Nils Alm som arbetar som långsiktiga planerare. Det är inte bara klimatet som skiljer från södra Sverige utan även bland annat gruv- och rennäringen som har stort inflytande.

Med lunch i magen från restaurangen på Luleå Tekniska Universitet besökte vi sedan Järnvägstekniskt Centrum. De arbetar med forskning och utveckling kring järnvägen och här arbetar Trafikverket aktivt i samarbete. Vi fick ett smakprov på den nya tekniken som man försöker implementera och en rundtur i laboratoriet där en av höjdpunkterna nog var att besöka det "tysta rummet".

På kvällen hade våra värdar Anna-Karin och Erika organiserat en guidad tur i Gammelstads kyrkstad, ett fantastiskt världsarv strax utanför det moderna Luleå. Kul med en historielektion och hur samhället fungerade förr i världen samtidigt som vi kunde njuta av den vackra och välbevarade Nederluleå kyrka.

På tisdag morgon var det avfärd mot Kiruna. För att få chansen att se mer av infrastrukturen i regionen, passera Polcirkeln och uppleva avstånden så åkte vi de 35 milen i buss längs med E10. Aldrig har väl 5 timmar passerat så fort! Skog, älvar och fjäll (nåja, kullar, men för en söderlänning...) klädde utsidan av bussen och där inne roade vi oss med information om de olika projekten längs vägen, ett norrbottniskt quiz (världsunikt?) samt rövarhistorier från den rutinerade busschauffören.

Väl framme i Kiruna hade vi förmånen att lyssna till en stadshistorisk genomgång från Kjell Törmä. Han är född i Kiruna och har länge varit en av de mest aktiva journalisterna som bevakat allt kring staden och dess invånare. Säg den som vet mer om Kiruna än Kjell! Han tog oss också runt staden på en bussrundtur och vi fick grepp om geografin och utmaningarna kring stadsomvandlingen.

På onsdag morgon hoppade vi in i ännu en buss, men kände vi oss sorgsna över det? Inte ett dugg! Destinationen låg nämligen mer än 500 meter under marken, i LKAB:s visningsgruva. Med lite pirr i magen susade vi ner genom vägnätet som totalt mäter över 40 mil under mark, men vi var nere på plats på bara några minuter. LKAB finansierar till stora delar stadsflytten som sker ovan mark och är på ren svenska anledningen till att Kiruna stad ligger där den ligger. Där av var vi nyfikna på hur de deltog i arbetet, om gruvans framtid och såklart 1000 andra frågor som dyker upp när man sitter en halv kilometer under mark.

Vi färdades sedan upp i dagsljus igen, åt oss en stadig lunch och transporterade oss sedan tillbaka till Trafikverkets lokaler. Där väntade en intressant, öppen och rolig eftermiddag med Göran Cars (Kiruna kommun) och Tony Järlström (Progressum). De berättade om stadsflytten ur sina perspektiv och om de möjligheter som de ser skapas. Ambitionerna för det nya Kiruna är höga och att samarbetet mellan alla aktörer har varit stor del i processen för att nå dit man vill. Middagen på kvällen bestod för många av lokala godsaker som ren och surkola där vi på promenaden hem till hotellet också fick uppleva ett mini-norrsken.

Torsdagen och sista dagen i norr handlade om Trafikverkets perspektiv på hela Kirunaprojektet. Vi träffade Annika Larsson som är projektledare och som får ha många järn i elden samtidigt när detta ska gå i ett rasande snabbt tempo. De första delarna har redan börjat rivas och 2017 ska Kirunas nya stadshus stå klart, så här finns utmaningar för Trafikverket att också ha sina planer redo för att hänga med i svängen. Det kändes i alla fall bra att avsluta med vårt egna perspektiv för att knyta ihop säcken.

Med en lunch i magen från klassiska Empes och ett besök vid Kiruna kyrka, som utsetts till Sveriges vackraste byggnad, begav vi oss sedan till Kiruna flygplats för att resa hem för denna gång. En fullproppad vecka med mängder av nya intryck, upplevelser och minnen var till ända och jag tror nog alla somnade rätt gott på hemmaplan senare på kvällen. Tack Kiruna för nu, vi ses igen!