Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Studiebesök i Gävle

Gävles 100 000 invånare bor vid havet, strax norr om Stockholm. Gävlebocken toppar kändisligan men för den som vill se mindre djur finns Furuviksparken. ”Sveriges mest köpta bil”, Brynäs IF och snöovädret 1998 har också satt Gävle på kartan.

Högskolan med sina 14 500 studenter ligger granne med vackra Boulognerskogen där det ofta doftar kaffe från Gevaliarosteriet. Gevalia är för övrigt det latinska namnet för Gävle.

Under detta studiebesök fick vi ett fint komplement i form av den nya gruppen som påbörjade sitt traineeprogram i september i år. Totalt var vi 25 traineer som under tre dagar hade ett fullspäckat schema med alltifrån lärande om upphandlingsprocesser till besök i ett blåsigt Furuvik för att se det pågående dubbelspårsbyggande mellan Skutskär och Furuvik.

Första dagen var i huvudsak inriktad mot inköp och anskaffning. Johan Åbom och Jan Olof Andersson från Inköp och logistik bidrog med nyttig kunskap om upphandlingsförfarandet och affärsmässighet. Vi fick en genomgång av ”Den goda affären” som för oss beställare bland annat inbegriper att tillgodose samhällets behov (för lägsta möjliga livscykelkostnad), ställa- och följa upp rätt kvalitetskrav och ha en etisk hållning genom socialt och miljömässigt ansvar. Uppgiften för Inköp och logistik är att säkerställa att Trafikverket gör goda affärer och därmed skapar största möjliga nytta för pengarna.

Dagen avslutades med studiebesök och middag på Järnvägsmuseet. Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle är ett av Sveriges två nationella museum för järnvägshistoria. Det andra finns i Ängelholm. Museet i Gävle ligger sedan 1970 i det som tidigare var Ostkustbanans lokstall. I sex hallar kan man följa svensk järnvägshistoria genom 150 år. Vi blev positivt överraskade när Trafikverkets alldeles egna skådespelare Peter Iller plötsligt kom inspringande i lokalen för att påbörja sin enmansföreställning om järnvägens utveckling genom tiderna. Även om man inte har turen att få en underhållande uppvisning av Peter är ett besök på Järnvägsmuseet en upplevelse utöver det vanliga. För er som vill resa tillbaka i tiden och uppleva sekelskiftets ångtåg ska ni inte missa Järnvägsmuseets 100-årsjubileum den 23 maj nästa år.

Andra dagen var det dags för studiebesök på tre olika platser. Vi delades in i grupper och besökte under dagen järnvägsprojektet vid Skutskär/Furuvik, WSP och Lantmäteriverket. På WSP fick vi en inblick i konsultsidans arbete med infrastrukturprojekt och relationen mellan WSP och Trafikverket. Jan Svensson presenterade företagets organisation, verksamhet och några av deras uppdrag. Han berättade även om hur den privata sidan skiljer sig från arbetet i statlig regi. Hos Lantmäteriet fick vi en introduktion i deras uppdrag och arbete med att förse svenska medborgare med kartinformation och geodata. Till uppgiften hör också att registrera och säkra ägandet av alla fastigheter samt hantera dess gränser. Vi fick Lena Kinnunen, Linda Thelberg och Thomas Gabrielsson som bland annat berättade om vikten av att samverka och delta i projekt med andra myndigheter, kommuner och organisationer för att driva en effektiv verksamhet. Lantmäteriet var bland annat med i arbetet med att ta fram den nationella vägdatabasen (NVDB).

Vid järnvägsprojektet i Skutskär träffade vi bland annat Christer Johansson som är projektledare för dubbel-spårsbyggandet mellan Skutskär och Furuvik. För att i framtiden kunna öka antalet gods- och persontågs-transporter, skapa kortare restider och göra att fler väljer tåget bygger man om sträckan. Dubbelspåret ingår i en större investeringsstrategi för att öka kapaciteten på hela Ostkustbanan. Carl Magnusson som är trainee i 2014-gruppen och som jobbar som projektingenjör på Investering i Gävle berättade om projektets syfte och genomförande. Dagen avslutades med middag och quiz med Gävletema på Sky Bar i Gävle Strand.

Tredje och sista dagen var inriktad mot juridik och planprövning. Vi fick en heldag med Anders Ljungberg och Anna Löwenhamn Lundberg från Juridik och Planprövning som berättade om de juridiska aspekterna som vi på Trafikverket måste förhålla oss till, allt ifrån förvaltningslagen till offentlighetsprincipen och sekretess. Vi fick även en genomgång av statstjänstemannarollen och etik och moral i Trafikverket. Att vara statligt anställd innebär att arbeta för medborgarnytta. Riksdagen och regeringen beslutar om myndigheters uppdrag och verksamheten finansieras genom skatter och avgifter. Därför ställs det särskilda krav på myndigheters verksamhet, vilket påverkar vårt arbete. Dessa krav och förhållningsregler är något som alla anställa på Trafikverket bör vara medvetna om och känna ansvar för.

Avslutningsvis ger jag er ett bildbevis på att bocken fortfarande stod orörd och obränd när vi lämnade Gävle. Om den fortfarande står kvar i ett stycke när detta inlägg publiceras kan jag däremot inte garantera.

Stort tack till Lantmäteriet, WSP och alla trafikverkare som tog emot oss i Gävle och gjorde att vi fick tre lärorika och trevliga dagar.

/Elisabet Spross