Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Carl – trainee på Investering

Sen jag var liten har jag alltid fascinerats av vägarbeten, stora maskiner och infrastruktur i allmänhet. Då pappa alltid jobbat på Skanska kändes som att jag visste vad jag var inne på när jag pluggade högskoleingenjör i byggteknik.

När jag började på universitetet i Umeå hade jag en ganska klar bild över vad jag skulle ta vägen när jag tagit examen, arbetsledare åt något av de större byggföretagen, och därefter klättra och göra karriär. Under åren i Umeå lärde jag mig mycket om "skruv och mutter", men tog också en del kurser åt lite andra riktningar än att just bygga saker. Jag började känna att jag inte nöjde mig med att dirigera grävmaskiner, mina varför-frågor fann jag sällan svar på. Valde att göra examensjobb åt Trafikverket och kände ganska snabbt att jag gillade kulturen och tänket när jag gjorde min studie om varför norra Sverige har högst andel ÄTA-arbeten i projekten. Förutom "skruv och mutter"-frågor gillade de jag träffade även att prata om samhällsnytta, bäst användning av skattemedel och meningen med livet, tänkte jag nästan skriva nu, men i alla fall meningen med uppdragen.

Traineerekryteringen var en riktig rysare, jag hade sökt ett antal tjänster, men det var egentligen bara tjänsten som Projektingenjör på Investering (som bygger ny väg och järnväg) som på förhand var den tjänst som matchade mot min utbildning. Många tester och intervjuer kryddade med fina visioner senare sitter jag nu i ett gammalt stationshus ute i Skutskär någon mil utanför Gävle. Här byggs 5 km nytt dubbelspår för att ersätta ett kurvigt enkelspår. När den nya sträckans dubbelspår är påkopplat V.23 nästa år fattas bara en liten snutt precis norr om Uppsala (också under byggnation just nu) för att Stockholm-Gävle ska bestå av dubbelspår med 200 km/h STH (största tillåtna hastighet). 5 km ny järnväg kan på pappret kanske inte låta som ett jätteprojekt, och nog finns det större projekt, men 800 miljoner som det kommer kosta är ändå en ganska ansenlig summa pengar.

200 meter lång bro i projektet som sakta men säkert har blivit klar:

Grundläggning av brostöd hösten 2014.
Grundläggning brostöd vintern 14/15.
Gjutning våren 2015.
Bild tagen under vattenprovtagning, bron klar sommaren 2015.

Som jag ser min roll som projektingenjör, och senare i karriären projektledare, så består arbetet i att se till att få största möjliga samhällsnytta för de investerade pengarna. Innan ett nybyggnationsprojekt uppstår har verksamhetsområdet Planering utrett, blött och stött, bestämt vart och vad som ska byggas. För att vadet ska uppfyllas finns det ett större eller mindre antal val, och det är här min roll tar vid. Största möjliga nytta för pengarna tycker jag är att eftersträva, men samtidigt ska miljöaspekten hanteras, boende i närområden och markägare ska påverkas minimalt och helst på ett positivt sätt, upphandlingsregler ska följas och helst ge bra priser på handlingar och uppförande av den nya anläggningen, samtidigt som förutsättningar för innovationer och nytänk ska ges till projektörer och entreprenörer. Och i slutändan ska den nya anläggningen lämnas över till verksamhetsområdet Underhåll, som ska förvalta anläggningen i en herrans massa år, så vilket underhållsbehov som byggs in i den nya anläggningen är en oerhört viktig aspekt. Kort sammanfattat finns det en hel del att tänka på och det går ofta inte göra alla intressenter 100% nöjda, kompromisser är ett måste för att komma framåt i projekten, men är det något som är kul så är det väl att lösa problem så bra som möjligt!

Nu har jag skrivit en massa fina ord här ovan, men egentligen inte pratat om vad jag har fått gjort hittills sen jag påbörjade min anställning. Som trainee ingår en hel del utbildningar, studiebesök och egna praktiker som tidigare bloggare pratat om, att få detta är verkligen ett privilegium och en perfekt start på arbetslivet. I projektet här i Skutskär har jag under höst och vinter varit med och utrett en del entreprenadjuridiska tvister (gått igenom handlingar, dagböcker, fakturor) och i alla fall lyckats spara ett antal miljoner åt Aktiebolaget Sverige, jobbat med riskhantering, mindre ändringar av järnvägsplanen och blivit skyddsombud. I april var det dags för utlandspraktik i Etiopien, 6 lärorika kanonveckor, mer om det på Etiopienbloggen. När jag kom tillbaka fick jag en lite större uppgift, ta fram förfrågningsunderlag, fixa upphandling och driva en sent tillkommen del i projektet som innebär en totalentreprenad av 11 km personskyddsstängsel. Stängslet är en del av en nationell strategi för att halvera suicidfallen på järnvägen till år 2020. Jag fick snabbt erfara att ensam inte är stark och att kompetenta specialister och erfarna byggledare är viktigt för att skapa ett bra förfrågningsunderlag och tidig planering av projektet. Just nu är stängslingen under upphandling, i mitten av augusti öppnas anbuden och förhoppningsvis blir det en rolig resa med en samarbetsvillig anbudsvinnare.

Bilder från tågstopp och arbeten i spår under Kristi Himmelsfärd:

Ny växel lägg på plats av den mäktiga Kirow-kranen.
Här ska bron till vänster i bilden ”lanseras” in under nuvarande spår. 2 dygn senare åker tågen här igen.
Spårsvetsning. Nyinlagd växel svetsas ihop.
Kontaktledningsarbeten på Skutskär bangård inför byte av kontaktledningsbryggor, längre bak i bilden har nya bryggor monterats.
Groupie på spåret = Spårfie?!

Just nu är det semestertider och jag sitter helt själv på projektkontoret där det annars sitter omkring 4-8 pers. Under 2 veckor är jag både projektledare, byggledare och miljöspecialist, inte så pressat som det låter (peppar, peppar...), det är bara 1 av 3 entreprenader som är igång under semestern. Men händer det något blir det jag som får bedöma vad nästa steg mot en lösning ska vara. Mina trevliga kollegor har dock sagt att jag får ringa och störa dom under semestern, men det vill jag ju inte göra mer än nödvändigt. Hittills har det blivit ett semesterstörande samtal till byggledaren för mark om en syn av kanalisation och underballast inför makadamutläggning nästa vecka, gjorde synen igår ihop med entreprenören, det mesta såg bra ut.

Tack och bock för mig!

Carl Magnusson