Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

alt

En världsstad, en världsorganisation och en världsmedborgare

Varning för lite längre inlägg, jag lovar dock ett nyttigt och deskriptivt sådant så läs gärna till slutet!

Tillbaka i Stockholm efter en sex veckors period som teknisk rådgivare hos världsorganisationen för vägar (PIARC, eller AIPCR på franska). Det har varit för mig en intensiv utbildning i hur en världsorganisation som PIARC styrs, hur internationella relationer skapas, återupptas samt bevaras och hur Intelligenta Transport System ska planeras, utvecklas och implementeras med social- och miljörättvisa i åtanke.

Utlandstjänstgöringen är del av Trafikverkets traineeprogram och ska genomföras inom den europeiska unionen samt koppla till verksamheten tillbaka i Sverige och till traineeprogrammets roll som led i trafikverkets framtida ledar- och chefsförsörjning. Jag kan nu säga att praktiken hos PIARC levererade det och mycket mer.


Paris sera toujours Paris!

Städer utvecklas, förändras, dör och föds på nytt i nya skepnader och med nya utseenden. Men inte Paris, vi pratar om en av världens mest rörliga och mest föränderliga städer men som trots det lyckas alltid behålla sin charm, sin skönhet och sin gudomlighet. Paris hemlighet, i min mening, ligger i sin mångfald, sin rörlighet och sin perfekta blandning av modernism och traditionalism. En stad agreabel att upptäcka till fots med många pittoreska monument. Kvarteret le Marais, hallarna (Le Forum des Halles), Notre-Dame de Paris, eiffeltornet och den Haussmannska arkitekturen som i sig gör staden till ett enda stort monument. Kaféer, maten, språket och språken och en människoblanding i klass med den i Amsterdam, New york eller Toronto. En internationell stad som jag trivdes i som handen i handsken. En stad som jag i framtiden gärna arbetar ifrån.

Tunnelbanestation i Paris, en loppmarknad i paris och rusningstrafik i Paris.
Vackra metrostationer, miljövänlig loppis och en hel del normalt rusningskaos. Foto: Khalid Raouz

De långa avstånden till naturen i Paris är det enda som jag skulle kunna anmärka på och det gör jag för att Sverige har skämt bort mig på den fronten, på gott alltså. I Stockholm bor jag granne med Sätraskogens naturreservat och min partiskhet i den frågan kan inte beskrivas med ord. I Paris är det rejäla avstånd till en skog, staden är väldigt tättbebyggt, på en liten yta och med många invånare vilket resulterar i extrema miljö- och planeringsmässiga utmaningar. Konkurrensen om de befintliga ekosystemtjänsterna i Paris är hård!

Tunnelbanetåg vid en station i Paris.
Metrolinjen 1 är fullt automatiserat, sitter du längst fram så är utsikten fantastisk på väg till jobbet. Foto: Khalid Raouz

På kollektivtransportfronten så upplevde jag Paris som punktligare än Stockholm. Under mina sex veckor på plats har inte jag varit med om en enda försening eller trafikstörning och då har jag dagligen använt en kombination av Metro (Tunnelbana) och RER (pendeltåg) samt under tre tillfällen snabbtåget TGV/LGV som har varit fantastiskt punktligt. Tunnelbanenätverket sträcker sig inte långt utanför stadens kärna som det gör i Stockholm. Förorterna betjänas vidare av pendeltåg (RER) och spårvagnar (Transilien). Lite nördig kuriosa; Paris underjordiska transporter är egentligen inte så underjordiska i och med att ca 90 % av det ”underjordiska” nätverket är egentligen cut and cover (överdäckningar). Så 12 points pour la Suéde för djupare tunnelbanenätverk och längre rulltrappor.

Mitt arbete hos PIARC: Tre uppgifter – sex veckor.

Uppgift 1: Aktivera PIARC:s medlemsländer – Obligatorisk/Levererad.

 

Skyskrapor i Paris
Kvarteret la Défense, högst upp till höger La Grande Arche (den stora arken) där PIARC har sitt generalsekretariatkontor. Foto: Khalid Raouz

PIARCs generalsekretariat ligger i kvarteret la Défense som rent arkitektoniskt sticker ut från resten av staden. Första dagen togs jag emot av Robin Sebille, vice generalsekreteraren på PIARC. Robin introducerade mig detaljerat till PIARC som organisation, dess roll, mission och hur den styrs. Min kommunikation med Robin skedde alltid på franska, något som både han och jag uppskattade. Han djupdök metodiskt i de utmaningarna som PIARC står inför som organisation vars medlemmar är dennas raison d’être (sv. Anledning att existera). Han utelämnade inte möjligheterna för den delen hellre. Jag måste också nämna att Robin är en drömhandledare med ett otroligt intellekt, våra lunchdiskussioner handlade sällan om vädret och oftast om historia, konst och EU-politik.

PIARCs mission är att betjäna sina medlemsländer genom att etablera och leverera en världsledande plattform för analys och diskussion av transportrelaterade frågor. Vidare, uppmuntrar organisationen sina medlemsländer att aktivt påverka styrningen och riktningen av PIARCs arbete. Aktiva medlemsländer bidrar således positivt till erfarenhetsutbytet sinsemellan. Min uppgift som rådgivare gick här ut på att aktivera de medlemsländer som inte längre hade en aktiv relation till PIARC trots ett giltigt medlemskap. För mig har det inneburit ett intensivt sökarbete för att identifiera och kontakta generaldirektörer för väginfrastruktur i de inaktiva länderna. Det handlade främst om länder i Afrika, Sydamerika och några i Asien. Jag har behövt tala franska, arabiska och engelska under denna uppgift som fortsätter även nu efter att min praktikperiod är slut. Mitt arbete har landat i en diskussion om behovet för nya kontaktkanaler som möjliggör för PIARC att på ett effektivt och automatiserat sätt hålla koll på medlemsländernas puls. På PIARC pågår just nu även en diskussion om avgiftsnivåerna och hur dessa ska sättas på ett sätt som belastar medlemsländerna rättvist. Jag har även lyckats aktivera några medlemsländer som till och med hade glömt att de var medlemmar på PIARC, länder som Mauretanien, kungariket Nepal, konungariket Bhutan och Bahrain.

Uppgift 2: Uppdatering ITS- (Intelligent Transport Systems) och RNO- (Road Network Operations) manualen – Obligatorisk/Levererad.

Min andra uppgift handlade om att uppdatera organisationens ITS/RNO-manual med aktuell hållbarhet och miljödata. Jag arbetade tillsammans med PIARCs tekniska direktör Miguel Caso Florez, Sylvain Belloche från den tekniska kommittén för RNO/ITS (TC.B1) och Helen Murphy ordförande för den tekniska kommittén för miljöhänsyn inom RNO/ITS (TC.E2). Sylvain jobbar ifrån den franska staden Lyon och Helen ifrån Melbourne, Australien. Trots tidsskillnaden och trots att vi satt i olika städer så gick kontakten väldigt bra, jag såg till att skicka mina mejl till Helen runt midnatt så hon fick de runt kl. 08:00 australiensk tid. Precis runt den tiden hon börjar sin dag.

I min uppdatering av manualen fokuserade jag på att lägga till och utveckla vinkeln om miljö- och socialrättvisa samt uppdatera manualen med den senaste forskningresultaten om bland annat vägtrafiken som en signifikant orsak till mental ohälsa och prematur dödlighet. ITS kan spela en viktig roll i att mildra dessa effekter men för att få en samhällstäckande och rättvis effekt bör ITS byggas och baseras på teknik som är tillgänglig för samtliga samhällsklasser. Med ordet samhälle syftar jag såklart på alla samhällen runtom världen, samhällen där att äga en smartphone fortfarande inte är en självklarhet.

Uppgift 3: Case study om ITS-tillämpning i Sverige, NEXT-ITS 2. Valbar/Levererad.

Den tredje uppgiften, var valbar och skulle levereras i mån av tid; att analysera en fallstudie inom området ITS och som har tillämpats i Sverige. Leveransen har också inneburit att skriva om studiefallet så den går att publicera på PIARC:s webb-plattform. Studiefallet som jag arbetade med handlade om NEXT-ITS 2 vars mål är att installera nya ITS-system och tjänster samt uppdatera och optimera befintliga längs den norra delen av TEN-T närverkets korridor som kopplar samman Skandinavien och Medelhavet. Jag upplevde uppgiften som väldigt lärorik och såg till att genomföra den inom mina sex veckor på plats.

Kuriosa

I mitt kontorsrum, bakom mitt skrivbord fanns det ett skåp vars innehåll senare visade sig vara av stort värde för en historienörd som mig. Robin berättade för mig om skåpet, visade till det och gav mig grönt för att fota allt innehåll jag fann intressant. I det hittade jag originalbrevet som bekräftar Sveriges medlemskap i PIARC daterat 1912. När jag läste brevet så tyckte jag att det var intressant och nostalgiskt att all kommunikation mellan den dåvarande svenska första delegaten; Ingenjören Kommendant Theodore Hellberg och PIARC:s ledning skedde på franska. Det tog mig en hel förmiddag för att gå igenom den mappbuffén som hela tiden låg bakom mitt skrivbord.

106 år gammalt brev från när Sverige blev medlem i PIARC.
I och med brevet ovan blev Sverige/Suède medlem av PIARC, brevet är 106 år gammalt och in mint condition. Foto: Khalid Raouz

 

Avslutningsvis

Jag har fått äran att få arbeta med fantastiska människor och ingå i en stor mångfald av kompetenser och nationaliteter. Japan, Sydkorea, Madagaskar, Spanien, Tyskland, Sverige och Frankrike, en blandning som bäddade för intressanta och roliga lunchdiskussioner.

Jag har haft en väldigt lärorik period hos PIARC. Jag har lovat och jag har levererat. Jag glömmer aldrig orden från PIARCs Tekniska Direktör Miguel Caso Florez när han skulle hälsa hejdå under min sista dag i Paris; jag citerar ”du ska vara stolt över dig själv och din prestation, det finns inte många där ute som under sex veckor kan leverera så mycket”. Det är för mig ett hedersmärke som jag med stolthet bär.

Jag önskar nästa års traineer en minst lika lärorik och lika effektiv utlandsperiod!

Khalid Raouz