Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Julia – trainee på Underhåll

När jag valde universitetsutbildning var målsättningen redan klar – i framtiden skulle jag jobba med att ge så mycket som möjligt till samhället genom att använda mina kunskaper och min energi, samtidigt som jag alltid skulle fortsätta utvecklas.

Därför valde jag nationalekonomiska inriktningen på internationella civilekonomprogrammet i Linköping med målet att förstå samhället, drivkrafterna bakom de beslut som fattas och vilka insatser staten kan göra för att maximera samhällsnyttan.

När sedan tjänsten som trainee på Trafikverket dök upp, och det eftersöktes en akademiker för jobb som utredare av frågor om samhällsekonomiska effekter av underhåll, visste jag att den var som klippt och skuren för mig. Efter det eldprov uttagningen var, flyttade jag så till Borlänge och påbörjade min anställning på Trafikverket.

Förväntningarna på traineeprogrammet var höga redan från början och trissades upp ytterligare av chef, handledare och tidigare års traineer. Efter en månads tjuvstart på min egen enhet började jag styra upp mitt trainee-schema och sedan dess har jag knappt sett skymten av mitt eget kontor. Ungefär ett år in i programmet kan jag konstatera att mina höga förväntningar har infriats och mer därtill.

Highlights från min traineeperiod

Några godbitar från mitt praktikschema är:

  • Underhållsentreprenörer inom både järnväg och väg
  • Verksamhetsområde Planering – Samhällsekonomi och trafikprognoser
  • Stora projekt – Mälarbanan
  • Centrala funktionen Juridik och Planprövning
  • Sweroad i Addis Abeba, Etiopien (utlandspraktik)
  • Näringsdepartementet

Eftersom alla projekt som har drivits hos Planering, Investering och Stora projekt någon gång hamnar i Underhålls regi har det varit väldigt givande för mig att lära mig hur dessa andra verksamhetsområden jobbar. Min generella reflektion är att vi traineer, genom att praktisera på olika delar av Trafikverket, får en enormt värdefull förståelse för helheten inom branschen, vilket kommer till nytta för hela verksamheten när vi sedan går in i våra respektive roller som exempelvis utredare, projektingenjörer och -ledare, planerare och controllers, och från varsina håll ska samverka med alla andra delar av organisationen.

Studiebesök vid ett vägbeläggningsarbete.
Studiebesök vid ett vägbeläggningsarbete.
Bild från safarilånghelg i Tanzania i samband med utlandspraktiken i Etiopien.
Bild från safarilånghelg i Tanzania i samband med utlandspraktiken i Etiopien.
Platsbesök i samband med praktiken på Stora projekt Mälarbanan.
Platsbesök i samband med praktiken på Stora projekt Mälarbanan.

Den externa praktiken hos underhållsentreprenörer och på Näringsdepartementet har varit några av de roligaste och mest givande perioderna under hela min traineetid. Som framtida "kontorsråtta" med ansvar för genomförandet av underhåll tycker jag att det är extremt viktigt att få en verklighetsförankring genom att hänga med ut i spåret och på vägarna och prata med våra entreprenörer för att få en bild av vilka förutsättningar och utmaningar vi har att jobba med rent praktiskt. På Näringsdepartementet fick jag bland annat skriva en remissammanställning, handlägga och bereda ett regeringsärende och följa med på möten, ronder och beredningar. Variationen av arbetsuppgifter kombinerat med all den information jag snappade upp på vägen har gett mig en ovärderlig förståelse för "den andra sidan av myntet"; det vill säga på vilka premisser regeringen jobbar med infrastrukturfrågor och hur gränssnitten oss emellan ser ut.

Utlandspraktiken i Etiopien var i en klass för sig och görs inte rättvisa med bara ett stycke i detta inlägg – men läs gärna vår blogg därifrån!
Till bloggen (extern webbplats)

Framtiden då?

Med ungefär ett halvår kvar av traineetiden börjar det bli dags att kliva in i min utredarroll i allt större utsträckning, även om jag fortfarande har några punkter på checklistan som jag hoppas kunna pricka av innan tiden är slut. På agendan i slutet av traineetiden finns bland annat tre veckor på den centrala funktionen Strategisk utveckling och praktik på investeringsprojektet Strängnäs-Härad.

I mars gäller sedan utrednings- och projektarbete för hela slanten, och visionen är att tillsammans med mina kollegor uträtta små underverk som leder till bättre prioriteringar av underhållsåtgärder och därmed större samhällsnytta, samtidigt som jag medverkar i vårt internationella utvecklingsarbete där vi infrastrukturförvaltare i olika länder tar hjälp av varandras lärdomar inom infrastrukturbranschen för att bli bättre på det vi gör.

Jag kunde inte vara mer nöjd med traineeprogrammet, och jag ser nu fram emot en spännande och givande framtid på Trafikverket!