Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Lisa – trainee på E4 Förbifart Stockholm

Som barn älskade jag att resa; åka bil genom mörka landskap och upplysta tätorter, åka nattåg och vakna upp i en annan landsände eller flyga till en annan kontinent på några timmar. Att jag nu som vuxen hamnade på Trafikverket känns därför helt rätt!

Jag har utbildat mig till civilingenjör i industriell ekonomi vid Luleå tekniska universitet och under den fem år långa utbildningen försökt suga i mig så mycket så möjligt om allt. När jag därefter skulle välja vart jag skulle ta vägen såg jag massor med möjligheter, men också lite svårigheter i att faktiskt måsta bestämma sig. Så i början av min sista termin vid universitetet utannonserades Trafikverkets traineetjänster med start hösten 2014. Till min stora lycka sökte de just ett flertal industriella ekonomer till roller som controllers, projektingenjörer och projektledare och jag nappade direkt. Tanken på att även fortsättningsvis ha en bred roll, möjlighet att ännu skjuta litegrann på vad jag faktiskt vid specialisera mig på, lockade. Dessutom hade jag hört väldigt mycket gott om Traineeprogrammet och gillar dessutom att arbeta på myndighet, där transparens och etik och moral väger tungt. Så jag sökte, gick igenom en tuff urvalsprocess och erbjöds slutligen en tjänst som projektingenjör på ett av delprojekten inom E4 Förbifart Stockholm.

Ett avslutat examensarbete och en lång sommar senare var det äntligen dags att börja nästa steg i livet och den 1a september 2014 steg jag smått nervös in på Trafikverkets kontor i Solna Strand, full av förväntningar. Drygt ett år senare kan jag bara konstatera att dessa har införlivats. Jag har inte bara erbjudits fantastiska möjligheter via Traineeprogrammet, där vi gjort spännande studiebesök, gått intressanta utbildningar och ledarskapskurser, utan även erbjudits fantastiska möjligheter att snabbt komma in i arbetet som projektingenjör på hemmaplan.

Första dagen på jobbet!

När jag började i september ifjol hade mitt delprojekt precis skrivit kontrakt med en av de första byggentreprenörerna inom Förbifart Stockholm. Kontraktet var för de arbetstunnlar vi för närvarande håller på att arbeta med i Skärholmen och i Sätra. Jag fick därmed vara med nästan från scratch och fick i och med det vara med om alla de utmaningar som uppstår när ett projekt startar upp. Att det dessutom råkar vara en utländsk entreprenör, Subterra, gjorde det kanske ännu lite mer spännande. Jag fick tidigt vara en del av den faktiska projektledningen och stöttade projektledaren med allt ifrån reservatsansökningar till fakturahantering och ekonomiska diskussioner till riskarbete. Utmanande men väldigt roligt!

Hösten 2014 var en väldigt utmanade period för projekt Förbifart Stockholm. Den nytillträdda regeringen beslutade att frysa hela projektet för att diskutera en eventuell omförhandling av finansiering, ett politiskt beslut som väldigt direkt påverkade vårt dagliga arbete. Vi tilläts inte utföra någon operativ verksamhet och alla våra entreprenörer fick dra i den stora handbromsen. Det gav en väldigt bra insikt i hur beroende Trafikverkets verksamhet är av Regeringens och Näringsdepartementets goda vilja och krav på oss. I oktober hölls dessutom intensiva förhandlingar i mark- och miljödomstolen för att få tillstånd och villkor för den grundvattenpåverkan vårt projekt kommer innebära samt för vår bullrande hamnverksamhet.

Vi har även varit ute på flera studiebesök med vårt delprojekt, bland annat. på citybanan och i Norra länken.

Sänktunnel i Citybanan, innan spåren hunnit läggas!

 

Nyfikna Trafikverkare på äventyr!

 

Tom påfartsramp vid Roslagstull i Norra Länken!

Efter denna minst sagt händelserika höst åkte jag sedan till Hongkong på min utlandspraktik. Här var jag under två månaders tid och gjorde praktik hos en entreprenör som arbetade på ett broprojekt. Vill ni läsa mer om vad jag gjorde där så bloggade jag friskt under vistelsen.
Till bloggen (extern webbplats)

Tiden i Hongkong var väldigt lärorik, framförallt eftersom jag fick en bra insikt i vilka utmaningar som uppstår när parter från olika länder, eller bakgrund, ska samarbeta aktivt i stora projekt. På bygget jobbade människor från hela världen i en kultur som kändes väldigt präglad av det tidigare brittiska styret i Hongkong, men med starka influenser av det allt starkare fastlandskina.

Brobygget från luften.

 

TMCLK-projektets medarbetare (med mig gömd i bokstaven M)

 

En fullt uppklädd Lisa redo att åka ut till en av plattformarna!

Jag har under min traineetid passat på att besöka andra delar av Trafikverket, såsom exempelvis vår underhållsverksamhet och den centrala funktionen strategisk utveckling. Nu kvarstår ett knappt halvår av min traineeande, och jag ska verkligen försöka klämma ur det mesta ur det. På schemat står bland annat praktik på investering och en vecka på Nordic Rail i Jönköping. Dessutom händer det en massa spännande saker på mitt eget projekt, i skrivandets stund har jag tagit på mig att arbeta med projektets klimatkalkyler, material som används vid beslut av bl.a. förändrade konstruktioner. I går kom också det glädjande beskedet att alla våra detaljplaner vunnit laga kraft – så nu är det fritt fram att påbörja arbetena med att spränga ut tunnelpåslag för vår del. Det betyder också att vi undviker ytterligare tidsförsening, sviterna av föregående hösts frysning av projektet lever kvar så det är av extra stor vikt att vi nu håller oss till tidplanen!

Och vad är då min roll i detta stora projekt? Ja, som projektingenjör ansvarar jag för administration och uppföljning av tid, kostnad, innehåll samt för risk. Jag hjälper också vår projekteringsledare med att hålla ordning på alla bygglov samt sköter rapporteringen av våra trafikstörande åtgärder. Rollen som projektingenjör är väldigt bred och ser olika ut på olika projekt och verksamhetsområden. Det finns också goda möjligheter att utveckla rollen en riktning som en själv tycker är intressant. Jag, som är väldigt intresserad av just miljö har därför gärna dragit mig mot sådana uppgifter, som exempelvis reservattillstånd och klimatkalkyler. Dagarna på omväxlande och spännande och jag känner verkligen att jag är en viktig del i projektledningen för vårt delprojekt.

Avslutningsvis kan jag bara konstatera att jag trivs väldigt bra här på verket och till alla er som funderar på att söka jobb eller traineeprogram hos oss kan jag bara säga: Gör det! Ni kommer inte ångra er!

Väl mött med framtida utmaningar och jag hoppas att vi möts i korridorerna en dag.

/Lisa Thorén