Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

alt

Praktik på ProRail

Nu har jag och mina kollegor Karl och Felicia varit hemma ett tag och delvis hunnit landa i vår otroliga upplevelse på ProRail och i Utrecht.

Just nu känns det nästan som att allt bara var en dröm, det är svårt att förstå att det var på riktigt, och det säger nog en del om hur bra vi hade det.

Vi gjorde vår praktik på ProRail, som är Nederländernas motsvarighet till tidigare Banverket. ProRail är ett statligt ägt aktiebolag (på samma sätt som till exempel SJ) och verkar under departementet för infrastruktur och vattenverksamhet. Deras övergripande mål är att sammanbinda människor, städer, företag och hamnar, att förbättra kvaliteten av järnvägsinfrastrukturen samt att vara hållbara. ProRails huvudkontor ligger i Utrecht och där arbetar ca 2000 av de 4400 anställda. I likhet med Trafikverket har ProRail hand om byggandet och underhållet av det statliga järnvägsnätet samt trafikledning. Till skillnad från Trafikverket som äger infrastrukturen och utför underhållet så har ProRail istället tillstånd att utföra underhållsarbetet på järnvägen enligt en koncession på ca 10 år i taget, licensierat från ministeriet som därmed är det statliga väsen som äger infrastrukturen. Lite rolig kuriosa om huvudkontoret i Utrecht är att det finns ett ufo, en fladdermuskoloni och möss där. Ufot vilar på byggnadens tak och är ett konstprojekt från år 2000 som låtits ligga kvar.

 Felicia och jag som båda arbetar på Investering hade egentligen efterfrågat en uppgift inom deras projektledning, men det blev inte riktigt så utan vi fick jämföra ProRails projektplaneringsprocess mot Trafikverkets. Det var en otroligt lärorik uppgift och även om den kanske inte riktigt är något som vi kan ha användning av i vårt dagliga arbete bidrog den ändå till att vi fått en inblick i hur Planering arbetar och hur Trafikverket planerar och prioriterar projekt.

 Karl som jobbar med trafikplanering hade som uppgift att undersöka hur ProRail arbetar med frågor inom bland annat kapacitetsplanering på järnvägen, trafikledning, forskning och innovation, hamnar och godstransport, samt tjänster inom järnvägen.

 Vi gjorde en hel del gemensamma studiebesök. Under två dagar besökte vi Rotterdams hamn, vilken är den största hamnen i Europa. Där fick vi se stora kontainerskepp samt kopplingen mellan havet och järnvägen. Rotterdams stad äger hamnen och ProRail äger järnvägsspåren. Nederländerna brukar kallas för Europas hamn och majoriteten av allt gods som förs in i Europa kommer via fartyg in via Nederländernas hamnar. Under samma studiebesök så åkte vi också till Kijfhoek som är en stor rangerbangård som främst används för rangering av godsvagnar till och från hamnen i Rotterdam. Under ett annat studiebesök så besökte vi Utrecht bangård och underhållsverkstad, dit vi cyklade. Att cykla till och inne på en bangård hade aldrig hänt hemma i Sverige men cykelkulturen är väldigt stark i Nederländerna och att cykla till alla ställen ses som en självklarhet.

 Vi passade också på att ha lite traineenätverkande med både ProRails och Rijkswaterstaats traineer. ProRails traineer träffade vi under en av deras traineeträffar där vi deltog i deras samarbetsövningar och diskussioner. Rijkswaterstaat är delvis en motsvarighet till vårt tidigare Vägverket, bara det att de också arbetar med vattenvägar och vattenverksamhet. Deras traineer träffade vi på Rijkswaterstaats kontor i Utrecht och där fick vi lyssna på presentationer om organisationen och hur de arbetar med utveckling av väg- och vattennätverket. Vi cyklade även till en sluss, som används för att slussa igenom större fartyg och skepp på deras väg mot Amsterdam.

 Under vår sista helg i Utrecht firades King's day, som innebär att holländarna firar kungens födelsedag genom att ha stadsfestivaler och klä sig i orange. Vi blev medbjudna till en av ProRails traineer för att fira med dem, och detta är något av den mest unika upplevelse vi upplevt. Hela staden var dekorerad och det var fullt med folk i rörelse överallt. Detta blev ett väldigt bra avslut på vår utlandspraktik!

Ha det gött!

Christin Rödström