Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Sakta men säkert plöjer sig SVMen fram.

Spårläggning av 5 kilometer dubbelspår

Just nu pågår spårläggningsarbeten i projektet Skutskär-Furuvik Dubbelspår som jag är projektingenjör i. I och med att rälsen kommer på plats passeras en stor milstolpe i projektet.

Under 10 dagar lägger spårläggningsmaskinen SVM 1000 (unik i Europa) ca 1000 m spår om dagen. Därefter kommer makadamtåg och fyller upp med makadam mellan slipers och vid sidan om slipers, sen kommer spårriktningsmaskin och riktar in spåret i dess slutgiltiga position i höjd, lutning och sidoläge för att till sist neutraliseras. Neutralisering innebär att rälsen spänns för att inte innehålla dragkrafter vid en rälstemperatur av 20 grader, detta för att motverka att solkurvor uppstår på sommaren och rälsbrott på vintern då varma temperaturer gör att rälsen vill svälla och att den vid kalla temperaturer vill krympa.

När spårbyggnationen är helt klar återstår i stora drag "bara" kontaktlednings- och signalarbeten för att den nya sträckningen ska vara redo för trafikpåsläppning V.23 2016!

Själv så jobbar jag på med att förbereda en tillkommande entreprenad med suicidstängsling. På måndag sker anbudsöppning för totalentreprenaden innehållandes 11 km personskyddsstängsel, spännande värre!

Arbetsledarna från Infranord har under dessa dagar har haft fullt upp med studiebesök och visningar för journalister, nästan så att de har fått vara mer guider än arbetsledare. Infranords styrelse har kikat, investering mitts ledningsgrupp, den projekterande konsulten Tyréns och givetvis ett gäng traineer. Nedan följer lite bilder från traineebesöket samt ett reportage från SVT Gävleborg.

Arbetsledarna Calle och Per från Infranord svarar på alla frågor och passar på att försöka locka fler tjejer till järnvägsentreprenadssidan.
Arbetsledarna Calle och Per från Infranord svarar på alla frågor och passar på att försöka locka fler tjejer till järnvägsentreprenadssidan.

Järnväg är coola grejer!

Hälsningar Carl Magnusson