Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Studiebesök hos Färjerederiet – Sveriges största rederi

Färjerederiet är Sveriges största rederi och är en resultatenhet till Trafikverket. I onsdags fick vi möjlighet att göra ett besök på huvudkontoret i Vaxholm.

Dagen började med en rundvandring på huvudkontoret, där vi fick träffa medarbetare som jobbar med teknik, miljö, kommunikation, HR och ekonomi.

Därefter fick vi en presentation av Ingrid Jarnryd (kommunikationschef) tillsammans med Fredrik Almlöv (teknik- och miljöchef) som berättade om rederiets verksamhet och om utmaningarna framöver. Som en resultatenhet till Trafikverket drivs Färjerederiets verksamhet som ett bolag med krav på lönsamhet i avtalet. Avtalsperioden är fem år, där 39 leder har statlig finansiering. Resterande leder är kommunala. Inom Färjerederiets verksamhet finns över 700 medarbetare.

Taggade traineer i Vaxholm innan studiebesöket.

"Sveriges vägfärjor gör den goda resan möjlig dit vägarna inte bär"

Idag har Färjerederiet 41 färjeleder över hela landet och transporterar flera miljoner passagerare varje år. Dessutom stödjer färjetrafiken livsviktig samhällsservice och nödvändiga godstransporter. Färjerederiet jobbar intensivt med att göra vägfärjan till ett attraktivt miljöval, både genom kärnverksamheten att erbjuda bilar att åka kollektivt och genom att använda mer miljövänliga drivmedel, så som miljödiesel och el. Där frigående färjor kan ersättas med lindrivna färjor kan bränsleförbrukningen minskas med mer än 50 procent.

På en linfärja mellan Hamburgsund och Hamburgö i norra Bohuslän har Färjerederiet utvecklat en helt ny typ av eldrift. På utsidan av färjan har en elkabel på en stor rulle monterats, vilken rullas ut i takt med att färjan kör mellan färjelägena. Eftersom kabeln hela tiden är inkopplad så behöver inga batterier laddas vid färjelägena och om en eventuell störning skulle inträffa så kan den vanliga dieseldriften kopplas in. Dessutom är detta en billigare lösning än batteridrivna elfärjor. Färjerederiet var först i Sverige med att driva en färja med el och lösningen med elkabel är världsunik. Idag har rederiet två elfärjor och det finns planer på ytterligare två.

Färjerederiet satsar också på att utbilda personalen i eco-shipping, vilket är som eco-driving fast till sjöss. I höst inviger rederiet en utbildningssimulator för eco-shipping i Vaxholm som kan användas i utbildningar för befälhavare både inom och utom Färjerederiet. Eco-shipping har redan visat på goda resultat genom lägre bränsleförbrukning.

Färjerederiet jobbar även mycket med fleet management – rätt båt på rätt plats – för att få en så effektiv verksamhet som möjligt med bästa möjliga service. Det är stor variation på fartygens storlek, där det största rymmer cirka 80 bilar/400 passagerare och det minsta rymmer 4 bilar. Bästa möjliga service är också starkt förknippat med trafikinformation till resenärer som, förutom genom digitala skyltar och hemsidan Läget i trafiken, kan få trafikinformation genom Färjerederiets egna sms-tjänst.

Studiebesök på vägfärjan Nina

Dagen avslutades med ett studiebesök tillsammans med distriktschef Ellen Strandberg ombord på vägfärjan Nina på Vaxholmsleden. Vi fick besöka bryggan och träffa kapten Spiggen och matros Oliver. Johan och Shahad passade även på att provköra färjan.

Studiebesök på vägfärjan Nina, Vaxholmsleden.

 

Kryssning på ”bryggan. Distriktschef Ellen, kapten Spiggen och matros Oliver (inte i bild) visar oss hur allt fungerar.

 

Vaxholmleden.

 

Johan fick provköra under bevakning av Ellen och Spiggen. Det var nervöst för både honom och oss.

 

Hela gänget på bryggan.


Stort tack till Ingrid, Fredrik, Ellen, Spiggen och Oliver för en toppendag!

/Sandra Johansson, trainee på Nationell planering