Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Solnedgång över ett snölandskap.

Studiebesök i Region Nord – snö, sol och kyla

När det första tecknen på vår började visa sig i södra Sverige åkte traineegruppen en vecka till Region Nord.

Resans första anhalt är Luleå, som väljer att visa sig från sin bästa sida med sol och ett par minusgrader. Under den första dagen får vi lyssna till regiondirektören Helena Eriksson som berättade om förutsättningarna för regionen. Region nord är en av sex regioner inom Trafikverket och täcker ungefär 40 % av Sveriges yta. Efter lunch åkte vi mot Boden där vi träffade Försvarsmakten. Där fick vi lära oss mer om samarbetet mellan Trafikverket och Försvarsmakten och vad som händer i ett läge av höjd beredskap. På vägen tillbaka till Luleå fick vi testa något som det finns dåligt av i södra Sverige, nämligen isvägar.    

En bil på isen.
På vägen tillbaka från Boden körde vi över en isväg. Foto: Edvard Karlsson

Det är en väldigt bredd på vad vi får lära oss

Grupp med människor vid ett järnvägsspår.
En studie där spårväxlars slitage analyseras vid Järnvägtekniskt centrum.Foto: Philip Bratt

Andra dagen i Luleå var minst sagt fullspäckad med intressanta presentationer och besök. Dagen inleddes med en presentation om hur Sverige samarbetar med de angränsande länderna (Norge, Finland och Ryssland). Tillsammans bildar de nordliga delar av länderna något som heter Barentsregionen där cirka sex miljoner människor bor. Det finns ett stort utbyte inom regionen vilket gör samverkan mellan länderna viktig. Under förmiddagen lyssnade vi också till hur Swedish Lapland arbetar med besöksnäringen i norra Sverige. Programchefen Lars Bergdahl avslutade förmiddagen med att prata om det stora projektet Norrbotniabanan, och dess förutsättningar och utmaningar.

På eftermiddagen gjordes ett besök på Luleå tekniska högskola där vi besökte järnvägstekniskt centrum. Centrumet består av representanter från hela branschen och ska fungera som en gemensam plattform för att driva innovationen och forskningen framåt. Onsdagen blev en tidig morgon där tåget till Kiruna skulle passas. Som tur är så är vi ett piggt gäng och ingen blev kvar i Luleå. På vägen in i Kiruna går tåget på en ganska ny sträckning, på baksidan av gruvan. Där spåret tidigare gick råder det numera rasrisk på grund av att gruvan har expanderats.

Gruvverksamheten i staden är något som verkligen har präglat den vilket märktes tydligt under våra dagar i Kiruna. På grund av gruvans expansion måste en ny stadskärna byggas. Vi besökte det nya stadshuset som byggs cirka 3 km öster om det gamla. Det är kring det nya stadshuset som det nya centrumet ska byggas. Vissa byggnader med ett extra högt värde kommer att flyttas för att kunna bevaras. Ett exempel på en sådan byggnad är Kiruna kyrka.

Ankomsthallen vid Ishotellet i Jukkasjärvi. Foto: Edvard Karlsson

På onsdagskvällen åkte hela gruppen till Jukkasjärvi där ishotellet ligger. Det var en mäktig upplevelse att besöka denna plats när solen var på väg ner och kylan började bli påtaglig. Som tur är så blir det betydligt varmare om man går in i ishotellet som har en temperatur på ungefär – 5 grader även om det är betydligt kallare utomhus.

Ett besök under marken

Sten med markeringar.
Figur från besöksgruvan som illustrerar tidsaxel samt djupet malmen bryts på.Foto: Philip Bratt

Dagen därpå spenderades till en början under jord i LKAB:s besöksgruva. Besöksgruvan ligger 540 m under den forna toppen av Kiirunavaara. Det finns ett annat berg i Kiruna som heter Luossavaara där ortens skidanläggning idag är belägen. Det är dessa två namn som tillsammans bildat namnet Luossavaara- Kiirunavaara AB (LKAB).

Efter besöket under jord fick vi höra mer om transporterna av malm. Järnvägen till Narvik och Luleå byggdes för att kunna forsla bort malmen. Malmen har alltså tidigt präglat infrastrukturen i regionen. Ofattbara 65 000 ton malm fraktas från Kiruna till Narvik med tåg varje dygn vilket motsvarar 10 stycket tåg som är 750 m långa. Under eftermiddagen besökte vi Sametinget. Sametinget är en expertmyndighet som verkar för att svenska samernas möjligheter som ursprungsfolk att bevara och utveckla sin kultur. I Sverige finns det 51 samebyar varav 49 ligger i Region Nord. Trafikverket är en viktig samverkanspart för Sametinget. Det beror på att infrastrukturen i mer eller mindre grad utgör en barriär för renarna som måste flyttas ut efter säsong för att hitta nytt bete. På 1500-talet bedrevs renskötsel hela vägen ner till Närke.

Samarbete mellan Polisen och Trafikverket

Under fredagen var det dags för hemfärd för de flesta (några passade på att stanna kvar i regionen för lite skidåkning). Men innan det blev dags för att gå skilda vägar gjordes ett besök hos på polisens ATK-sektion i Kiruna. Trafikverket och polisen är de två myndigheterna som samarbetar kring hastighetskamerorna på våra vägar. Polisen och Trafikverket ansvarar tillsammans för att analysera var kamerorna ska placeras för bäst inverkan på trafiksäkerheten. Det är Trafikverket som ansvarar för uppsättningen och underhållet av kamerorna medan polisen hanterar utredning av hastighetsöverträdelser.

En stor del av traineeprogrammet utgörs av de gemensamma besöken vi gör i de olika regionerna. Besöken ger en god förståelse för de olika förutsättningarna och utmaningarna som finns i landets regioner. Dessa veckor planeras av oss själva i traineegruppen, vilket både är utmanande men framförallt väldigt roligt. Utöver de olika besöken och presentationerna vi får under de gemensamma besöken är traineegruppen i sig en stor tillgången. Möjligheten att höra om vad alla andra hittar på när man inte är på gemensamma besök är både inspirerande och lärorikt. Det är därför det var med en viss sorg som vi tog avsked till varandra i Kiruna. Nu kommer att dröja ett bra tag innan hela gruppen är samlad igen. För vissa står praktik på Infrastrukturdepartementet näst på tur och vissa planerar det sista inför utlandspraktiken. Nästa gemensamma aktivitet är personlig ledarskapsutveckling i slutet på maj.

Allt gott Jonas & Philip