Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Trainee Annika Hoffner och Khalid Raouz ser in i kameran och ler.

Trainee Annika Hoffner och jag på besök hos EU-kommissionen. Foto: Karl Bertilsson

Trafikverket – samhällsfunktion från Treriksröset i norr till Smygehuk i söder

Jag älskar måndagar! Sedan jag började på Trafikverkets traineeprogram så är en söndag ingen tråkig dag längre.

Den känslan handlar inte endast om att arbetsuppgifterna är roliga eller sysselsättande och gör att veckan flyger förbi. Det handlar om att jag ser fram emot min framtid på Trafikverket, Alla möjligheter och alla karriärdörrar som öppnas för en. Med varje måndag som kommer så kommer jag närmare mina ambitioner och det är guld värt!

Varningsskylt vid väg som visar en igelkott med två ungar.
Familjen igelkott har företräde i Dalarna! Foto: Khalid Raouz.

Som Trainee på Trafikverket känner man sig utvald. Rent matematiskt blev jag vald tillsammans med 15 andra personer ur hundratals sökande, och då är jag utan tvekan utvald!

Under de fyra första veckorna på programmet har jag hunnit besöka Borlänge två gånger och Ängelholm, Göteborg, Malmö och Kiruna står på tur. Under den fjärde veckan av programmet gick vi igenom hur Trafikverket styrs, från riksdagen via regeringen, samt hur verkets styrande processer förvaltas. Veckan avslutades med ett besök till näringsdepartementet och den europeiska kommissionens representationskontor i Stockholm. Besöket klargjorde för oss hur arbetet med regeringens styrande dokument till Trafikverket går till och hur denna påverkas av EU:s institutioners arbete och lagstiftningar.

Under den följande veckan fick vi lyssna på trafikverkets samtliga verksamhetsområden. Chefer, projektchefer, teknikspecialister, förre detta traineer och medarbetare, berättade för oss om hur deras dagar ser ut, vad de hade på sina bord och vilka utmaningar de får dagligen möta i sina uppdrag. Just denna vecka hjälpte mig – och jag tror att jag kan tala även för de andra traineer – att tydligt se de möjligheter som finns på Trafikverket. Tro mig när jag säger att en karriär på Trafikverket kan följa en av oändligt många banor och det enda som krävs av en är att man som person är pålitlig, engagerad och modig.

Avslutningsvis så vill jag säga att Trafikverket är mer än asfalt, betong och räls. Trafikverket övervakar maskinen Sverige och ser till att den fungerar dygnet och året runt. Från Treriksröset i norr till Smygehuk i syd är Trafikverket hela Sveriges samhällsutvecklare!

Khalid framför ett skrivbord med två skärmar.
Studiebesöksplanering till höger och tunnelsäkerhet till vänster, Traineeprogrammet varvar riktigt arbete med självständiga studiebesök och aktiviteter. Foto: Khalid Raouz.

Vem är jag?

Jag föddes 1985 i Marocko med en pappa som arbetade som flygteknisk underhållstekniker och med en mamma vars enda syfte i livet, kom jag att lära mig som vuxen, var att skydda mig och mina tre syskon genom livet med de små medel mammor brukar ha till sitt förfogande i U-länder. Sedan jag kan minnas så har teknik alltid varit något jag ville ägna mitt liv åt, och att stanna i Marocko var helt enkelt inte i linje med de ambitioner jag kom att bygga medan jag växte upp. År 2003 flyttade jag ensam till Sverige. Jag var 18 år och befann mig i ett land som var motsatsen till Marocko.

Åren som följde i Sverige kom för mig att handla om migration och integration. Ett hårt arbete som jag insåg var ett obligatorium om jag i framtiden, berättigat, vill kalla Sverige för mitt hem och mitt land. Idag är jag utexaminerad civilingenjör från den Kungliga Tekniska Högskolan och arbetar för staten. Idag betjänar jag det svenska samhället och kan inte tänka mig ett bättre utfall för min integrations- och utbildningsinsats. Ett viktigt arbete och en spännande resa väntar mig genom Trafikverket och det förtroendet är jag stolt över.

Detta var mitt första inlägg i Traineebloggen, på återseende!

Khalid Raouz
Teknikingenjör, Förbifart Stockholm
Teknik, miljö och fastighet, Stora Projekt