Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Traineerna från år 2016 och 2017 inne i LKABs malmgruva

Traineerna från år 2016 och 2017 inne i LKABs malmgruva

Trafikverket från en ny synvinkel

1411 kilometer är det fågelvägen mellan Malmö och Kiruna. Att vårt avlånga land är så stort och arbetar med så vitt skilda utmaningar är lätt att glömma när en sitter på kontoret i Malmö och jobbar med utbyggnaden av gång- och cykelvägnätet i Skåne.

Trafikverkets traineeprogram ingår studiebesök i alla regioner och vecka 6 var det dags för traineerna från år 2016 och 2017 att besöka Region Nord.

Helena på nattåget upp till Kiruna
Helena på nattåget upp till Kiruna

Studiebesöksveckan började en söndagskväll på Stockholm central där vi samlades för att ta nattåget norrut. Genom att ta nattåget fick vi verkligen uppleva hur stort Sverige är, och se hur omgivningarna växlade utanför fönstret. Efter en lång men trevlig resa kom vi fram till Luleå, lite sena men med glatt humör.

I Luleå spenderade vi två dagar, där den första innehöll ett besök på Trafikverkets kontor där vi fick höra om vad som händer i Region Nord och lite om Trafikverkets olika projekt. Bland annat berättade projektledaren för Kirunaprojektet om Trafikverkets roll i flytten av staden. Under tisdagen besökte vi Järnvägstekniskt centrum på Luleå Tekniska Universitet, där vi fick veta mer om olika forskningsprojekt som bedrivs för underhåll på järnväg. Vi fick även besöka flera av deras labhallar och se vilka försök som pågår. På eftermiddagen besökte vi Luleå kommun där vi fick höra om hur Trafikverket och kommunen jobbar tillsammans, bland annat i ett stadsutvecklingsprojekt vid järnvägen i Luleå. Dagen avslutades med en resa norrut, till Kiruna.

Under första dagen i Kiruna besökte gruppen LKABs malmgruva. Vi började med att åka ner i gruvan, till besökscentret 300 meter under jord. Det var nog fler än jag som var lite nervös under resan ner, som skåning blir Sveriges gruvindustri avlägsen och jag hade aldrig tidigare varit i en gruva. Allt gick bra och vår entusiastiska guide berättade om LKAB, hur gruvdriften bedrivs och vilka utmaningar LKAB står för i framtiden. Vi passade även på att besöka LKABs egen trafikledningscentral för malmtågen och vagn- och lokverkstan, där allt underhåll av tågen görs. Malmbanan, järnvägen mellan Luleå och Narvik, via Kiruna, är den enda vägen för LKAB att transportera malmen till hamnarna där fraktfartyg tar den vidare ut i världen. På malmbanan kör LKAB Sveriges tyngsta tåg, ett malmtåg väger 8000 ton och är 750 meter långt. Loken är världens kraftigaste och används endast på malmbanan, mycket spännande tyckte de många tågentusiasterna i gruppen.

På kvällarna brukar vi under studiebesöksveckorna äta middag och hitta på aktiviteter tillsammans, och denna resa var inget undantag. En del av gruppen passade på att åka till ishotellet i Jukkasjärvi på kvällen. AW någonsin på hotellets isbar.

På torsdagen fick vi höra Kiruna kommun berätta om flytten av staden, och den planering som ligger bakom det nya stadcentrat. Flytten av staden är ett unikt projekt, och ett resultat av den ökade malmbrytningen som medför att marken där staden ligger kommer bli så pass instabil att det inom kort inte längre kommer vara möjligt att bo där. Redan nu har många personer tvingats flytta från sina hem, dock är majoriteten av Kirunas invånare positiva till projektet då gruvdriften är så viktig för orten. På kvällen gick på norrskensjakt och trots lite moln på himlen lyckades vi ändå se det häftiga ljusfenomenet.

Malmbanan från Kiruna till Abisko.
Malmbanan från Kiruna till Abisko.


Sista dagen på veckan hade fokus på vinterväghåll och NCC som är driftentreprenör i Kiruna kom och föreläste för oss. Efter det var vi några som valde att stanna kvar i Abisko för en helg i fjällen. Jag och min traineekollega Julia fick lyxen att åka med i ett malmtågslok från Kiruna till Abisko, vilket var en upplevelse jag sent kommer glömma! Nu när jag är tillbaka på kontoret i Malmö ser jag tillbaka på en vecka full av insikter om både de skillnader och likheter som finns mellan olika delar av Sverige, och en mer mångfacetterad bild av Trafikverkets verksamhet.

Line Wänglund Forsberg
Trainee 2017