Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

alt

Trafikverksskolan – kurs i väg- och järnvägsteknik

Detta inlägg påbörjades på vårt andra kontor (tåget), på vägen hem från en veckas utbildning i väg- och järnvägsteknik vid Trafikverksskolan i Ängelholm.

Veckan har varit full av nya intryck där teori och praktik har varvats om vartannat. Visste ni exempelvis att hela Malmbanan var elektrifierad redan så tidigt som 1923?

Vägteknik inledde veckan

Veckan inleddes med en tvådagarskurs i vägteknik. När en väg konstrueras är det viktigt att tänka på att den ska hålla i många år framöver. För att vägen ska hålla så länge som möjligt måste man se till att vatten leds bort från vägen och ner i dikena vid sidan av vägen. Hur väl vägen konstrueras och byggs blir också avgörande för hur mycket underhåll som kommer att krävas av vägen.

Järnvägen genom historien

På onsdagen skiftade vi fokus från väg till järnväg och vi inledde dagen 1856 då Sveriges första järnväg invigdes. Vid klockan 10 så snurrade tidsmaskinen vidare och det var dags för ett besök på järnvägsmuseet. Oavsett ålder är ett besök på museet en spännande och lärorik upplevelse. Vi fick till exempel provsitta ett gammalt ånglok och testa Locomotive. Locomotive är en tågsimulator som tar med resenären på en resa genom tiden och in i framtiden.

Hur fungerar järnvägen?

Efter museiupplevelsen så tog vi åter plats i skolbänken och fick lära oss om banteknik. Anders som var vår lärare för dagen hade ett långt förflutet som järnvägssvetsare och har arbetat runt om i Nord en. Vi fick lära oss om hur man hanterar de enorma krafterna som uppstår när temperaturen skiftar i rälsen. Genom att fästa rälsen i så kallade slipers (tvärgående betong- eller träplintar) som ligger i makadam kan rälsen hållas på plats trots att drag/skjutkraften kan uppgå till över 100 ton.  

På upptäcktsfärd ute i övningsspåret.
På upptäcktsfärd ute i övningsspåret.Foto: Jennifer Atterström

Tågens framdrift

Under torsdagen fokuserade vi på signal- och teleteknik. I Sverige idag får lokföraren information från både optiska signaler utmed spåret och från displayer i tåget. Skulle dock lokföraren missa exempelvis en stoppsignal kommer tåget själv att sakta ned. Fredagen bjöd på spänning i form av en kurs i järnvägens elsystem. Vi började från grunden med att lära oss om vad el är och vad den har för egenskaper. Med grundkunskaper om el fortsatte vi in på hur elsystemet ser ut och fungerar. Elen används främst till att driva tågen framåt men den används också för att lägga om växlar, driva de optiska signalerna och hålla växlar snö- och isfria.

När vi inte satt i skolbänken

Den tiden på dygnet som vi inte satt vid skolbänken använde vi för återhämtning och reflektion men det fanns även tid för lite upptäcktsfärd och egna aktiviteter. Helsingborg, där de flesta av oss bodde bjöd på ruskigt höstväder men det var inget vi hängde läpp för. Kvällarna innehöll trevliga middagar, ett besök i Helsingör och även ett svalkande dopp i havet i ett av staden kallbadhus (för några av oss). Vi börjar bli lite mer varma i kläderna efter ett par månader tillsammans som traineer, och nu har vi ännu en veckas intressant information och kunskap att smälta.

Demonstration av en växel.
Demonstration av en växel.Foto: Jonas Andersson

Till sist vill vi tacka alla dedikerade lärare/medarbetare som delade med sig av kunskap inom respektive område. Kul att ni tog er tiden att läsa, så hörs vi inom kort!

Väl mött Jonas Andersson och Philip Bratt