Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Traineer på Trafikverksskolan i Ängelholm.

Trafikverksskolan – Säkrar teknisk kompetens inför Sveriges framtida väg- och järnvägsutmaningar

Det har nu gått två veckor sedan traineegruppen genomförde en veckas utbildning inom väg- och järnvägsteknik vid Trafikverksskolan i Ängelholm.

Det känns dock fortfarande som om det vore igår, de trevliga lärarna och skolans familjära atmosfär har gjort ett fint och minnesvärt intryck på oss.

Vi började med vägteknik

Veckan inleddes med en tvådagarskurs i vägteknik. Den första dagen innehöll allt från hur vägar planeras, dimensioneras och konstrueras, till hur viktigt det är med en korrekt dimensionerad vägdränering. Vi fick se en gripande film om vägtrummor som inte klarar av stora mängder regnvatten, och vilka förödande konsekvenser det kan innebära. Den andra dagen innehöll information om underhållet av våra statliga vägar. Det var mycket intressant och en avvägning av komplexa saker som väderlek, vägslitage och många svåra prioriteringar. Det är imponerande vilken hänsyn som tas till samhällsekonomin när underhållsåtgärder prioriteras, samtidigt som det aldrig får kompromissas med säkerheten på våra vägar.

Vi fortsatte med järnvägens historia

Den tredje dagen inleddes med en genomgång av svensk järnvägshistoria som konkretiserades med ett besök på Järnvägens Museum. Har ni vägarna förbi Ängelholm så avvara en timme eller två för att besöka muséet, vi lovar att ni inte kommer ångra er!

Modellandskap på Trafikverksskolan.
Modellandskap på Järnvägens Museum i Ängelholm. Foto: Jonna Bäckström.

 

Hur är en järnväg uppbygd?

Efter besöket på Järnvägens Museum så var det dags att återgå till skolbänken och ta del av kunskaper inom banteknik. De traineer som inte hade någon tidigare erfarenhet av järnväg fick lära sig nya järnvägsbegrepp som bland annat baliser, växlar, spårvidd, ballast, räl och rälsvandringshinder. Vi fick även lära oss om vikten av rätt dränering, samt se praktiska exempel på hur bristande underhåll eller feldimensionering lett till fruktansvärda konsekvenser för människor och boskap.

Hur kommunicerar vi på järnvägen?

Den fjärde dagen innehöll information om signal- och teleteknik. Signalsystemet i svensk järnväg fungerar enligt en fail-safe-filosofi med en otrolig redundans inbyggd i systemet. Teletekniksystemet med allt från detektorer, informationsskyltar och monitorer på stationerna, är livsviktigt för att signalsystemet ska uppfylla sitt syfte och bland annat ge resenärer rätt information om sina resor.

Vad driver de flesta tågen?

Den femte och sista dagen innehöll information om elkraft kopplat till järnvägen. Tillgången till energi med rätt spänning, rätt frekvens (i rätt tid) och från rätt källa är en förutsättning för att våra eldrivna lok ska kunna färdas längs banan. Ett eldriftfel som uppstår hanteras snabbt och metodiskt av de eldriftsingenjörer som Trafikverksskolan utbildar. Vår utbildning avslutades med en simulering av ett eldriftfel, och hur det uppdagar sig för den elkraftsingenjör som befinner sig bakom datorskärmarna.

När man inte är på Trafikverksskolan

Utöver de fem intressanta dagarna på Trafikverksskolan så anordnade vi traineer egna aktiviteter under kvällarna, work-life-balance så att säga! Gemensamma middagar, träning på hotellets gym, upptäcktspromenader och springturer i vackra Helsingborg samt en båtresa utomlands till grannlandet Danmark och den vackra staden Helsingör. Man får inte missa att "tura" när man besöker Helsingborg, det har vi lärt oss! För den fotbollstokiga erbjöds det damallsvensk guldstrid i Malmö en av kvällarna, och match för Helsingborg på Olympia en annan kväll, där återtåget till allsvenskan kunde säkras (men inte lyckades).

Traineer studerar Helsingborgs inlopp.
På upptäcktsfärd i Helsingborg. Foto: Jonna Bäckström.


Summa summarum – en fantastisk vecka med massvis av ny och intressant information som måste bearbetas. Detta tillsammans med en lagom mängd fritid för traineer att umgås och att hitta på en massa kul.

Innehållet i detta inlägg står Khalid Raouz, Jonna Bäckström och Elin Nyman för, hej så länge!