Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Trainee på Trafikledning

Det har nu gått 10 månader sedan traineekull 2014 började på Trafikverket. Då traineeprogrammet utöver den gemensamma delen även har en individuell del, har vi alla fått möjlighet att prova på olika saker.

I detta inlägg ges en kort presentation av vad jag som trainee på Trafikledning har fått göra.

Jag heter Sun och är projektledartrainee på verksamhetsområde Trafikledning – närmare bestämt på avdelningen Trafikledning, utveckling och förvaltning. Våren 2014 tog jag examen från KTH efter att ha läst civilingenjörsprogrammet Industriell ekonomi med energisystem som inriktning. Ju längre jag kom i min utbildning desto mer insåg jag hur mycket det fanns kvar att lära, vilket medförde att jag kände mig långt ifrån "färdig" då jag examinerades. Med anledning av detta ville jag fortsätta lära mig mer samtidigt som jag ville ut i arbetslivet. Att börja som trainee och få möjlighet att varva arbete med utbildningar, studiebesök och praktiker var därför ett naturligt val för mig. Jag hade turen att bli en av de 16 traineer som började på Trafikverket den 1 september 2014 och jag trivs otroligt bra.

Jag har inte någon fast arbetsuppgift på min avdelning, utan har enbart tilldelats ett par tidsbegränsade arbetsuppgifter som varvats av mina praktiker inom andra verksamhetsområden.

Min första uppgift på min avdelning var att utföra en förstudie och titta på tänkbar energibesparingspotential, i och med implementering av ett framtida tågledningssystem. Denna uppgift var anpassad till min utbildning och fungerade som en väldigt bra brygga mellan mina studier och mitt framtida yrkesliv. Det kändes väldigt roligt att få tillämpa de teoretiska ekvationer som jag tragglat med i skolbänken på verkliga tåg och sträckor. I mitt arbete med förstudien föll det sig naturligt att ta kontakt med personer med olika befattning inom Trafikledning. Därutöver gav uppgiften mig även naturliga möjligheter att göra ett antal studiebesök. Jag besökte trafikcentralerna i Stockholm, Göteborg, Malmö, Gävle och Boden samt åkte med i lok respektive motorvagn i ett IORE-malmtåg och SJ 3000 (X3000). Förstudien gav mig med andra ord en interaktiv introduktion till mitt verksamhetsområde.

IORE 123 Riksgränsen. Drygt 8 000 ton fördelade över nästan 750 meter.
IORE 123 Riksgränsen. Drygt 8 000 ton fördelade över nästan 750 meter.

De senaste veckorna har jag medverkat i projektet Utveckling VO Trafikledning operativa lokaler. Projektet har i uppdrag att leverera en nationell riktlinje gällande utvecklingen av de operativa lokalerna, avseende exempelvis utformning och funktion, samt lokalutredningar för landets åtta trafikcentraler. Under min tid i projektet har jag fått delta vid projektlednings- och styrgruppsmöten samt utfört en kartläggning gällande den operativa arbetsplatsen. Då den största delen med detta arbete har bestått av intervjuer, har jag på naturlig väg kommit i kontakt med ett stort antal människor med olika verksamhetsområdestillhörighet.

Efter denna vecka, som jag tillbringar på projekt Citybanan, kommer jag ha hela fem veckors semester. Vad som väntar till hösten är ännu inte helt bestämt, men jag är övertygad om att resterande tid av traineeprogrammet inte kommer göra mig besviken!

Hoppas att ni får en härlig sommar!

/Sun Randahl Oskarsson