Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Vad händer i Göteborg och i region väst?

Förra veckan träffades traineegruppen från årskull 2015, som nu också tar över stafettpinnen för bloggen, i Göteborg under tre dagar. På schemat stod erfarenhetsutbyte från vårens utlandspraktiker och temat Vad händer i Göteborg och i region väst?

Efter en vår som präglats av utlandspraktiker i sju olika länder, strålade hela traineegruppen äntligen samman på västkusten förra veckan. Då vi tidigare under hösten haft täta sammankomster och snabbt blivit en sammansvetsad grupp var det roligt att träffa varandra igen. Under dag ett i Göteborg fick vi alla dela med oss av intryck, erfarenheter och lärdomar från våra utlandspraktiker – allt från motorvägsprojekt och frigående åsnor i Kazakstan till internationellt samarbetsorgan för vägmyndigheter i Paris. Det var ett mycket värdefullt erfarenhetsutbyte som kan komma till stor användning inom Trafikverket.

Traineerna vid dukat bord och varsin räkmacka
Dag 1 avslutades med räkmacka högst upp i Gothia Towers, Heaven 23.

Dag två började med att en av våra strategiska planerare delade med sig av sin gedigna kunskap och intresse för Göteborgs historia och framtid. Vi fick följa med på en resa bakåt i tiden för att se regionens utveckling sedan 1500-talet och hur staden Göteborg sedan dess har växt fram. Därefter följde en rundtur med buss ut till några av de platser som spelat – och spelar – stor roll för stadens utveckling; Älvstaden Göteborg som växer fram, Göteborgs hamn som spelar stor roll för vår frakt, och Torslanda där Volvos verksamhet befinner sig var några av de platser som vi passerade.

Under eftermiddagen väntade ett besök med båttur i Göteborgs hamn, Skandinaviens största hamn och porten till världen för stora delar av svensk industri. Frakt av gods och råvaror med Volvo i spetsen är i mångt och mycket beroende av en väl fungerande hamn och så även utrikeshandeln – totalt passerar drygt 30 procent av Sveriges utrikeshandel via Göteborgs hamn! Det är fascinerande vilken viktig funktion som hamnen har och hur mycket som "Monster Maja" fraktar till hamnen, en av hamnen största fraktfartyg.

Kaffekopp på vit bordstablett
Båttur med Göteborgs hamn under dag två.

Under den tredje och sista dagen besökte vi ett av våra egna projekt, nämligen Marieholmsförbindelsen. Projektet ingår i det Västsvenska paketet och är till för att underlätta kommunikationen i centrala Göteborg samt mellan Göteborgs hamn och industrierna på Hisingen. Vi alla verkade tycka det var spännande att få uppleva vårt första gemensamma projekt i full produktion! Ingen kunde slita blicken från röret som hämtade upp lera från marken för att förebygga tryck och rörelse av brofästet till det närliggande motet.

Det var kanske lite extra roligt att få uppleva projektets goda framdrift då det ingår i det Västsvenska paketet och därmed kan verka som god företrädare för Trafikverkets andra infrastrukturprojekt i väst. Inte minst eftersom projekt Västlänken och Olskroken planskildhet, som också ingår i Västsvenska paketet har kommit igång med sina förberedande arbeten inför byggskedet.

Traineer med reflexvästar och hjälmar
Traineegruppen
Traineegruppen från 2015 stoltserar framför en av Marieholmsförbindelsens torrdockor under dag tre.

Stort tack för en givande vårtermin med traineeprogrammet! Nu ser jag fram emot en sommar uppe i norr och känner mig laddad för en givande höst då vi går djupare in i våra roller.

Trevlig sommar!

Sofia Eriksson, Controller på Stora projekt.