Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Henrik arbetar med att bygga upp och komplettera det svenska järnvägssystemet

Möt högskoleingenjören Henrik Lund som är intresserad av järnväg och gillar nya utmaningar både i och utanför arbetet. I somras befann han sig i Malmö för att bygga upp och komplettera det svenska järnvägssystemet.

Henrik Lund är 24 år. I juni examinerades han till högskoleingenjör i byggteknik med inriktning järnväg på Campus Helsingborg, Lunds tekniska högskola.

– Innan jag började utbildningen visste jag inte att jag var intresserad av järnväg, så mycket som jag är i dag. Jag tycker framförallt att järnvägen har en struktur och komplexitet som visar många intressanta sidor i samhället; ett försenat tåg påverkar inte bara sin egen färdsträcka och nästa tåg. Det påverkar hela järnvägsnätet vilket ger ett flertal reaktioner av olika grader, berättar Henrik.

När han inte studerar eller jobbar med järnväg spenderar Henrik gärna sin tid med att träna, umgås med vänner och resa. Något han uppskattar är helt nya upplevelser, gärna personliga utmaningar för att testa sig själv.

Sökte till Trafikverket av två anledningar

Henrik har tidigare varit i kontakt med Trafikverket på många olika sätt; det har handlat om allt från föreläsningar och kursmaterial till att resa på våra tågspåren. Han har fått uppleva såväl positiv som negativ kritik nästan dagligen från olika håll. Anledningen till att han sökte sig till Trafikverket för sommarjobb var att han ville arbeta med järnväg men också för att bilda sig en egen uppfattning om Trafikverket som arbetsgivare.

Hjälpte till att förstärka infrastrukturen

Arbetsplatsen under nio veckor var i Malmö inom verksamhetsområde Samhälle, enheten Kapacitetscenter . Henrik arbetade främst i ett program som heter Railsys där han hjälpte till att bygga upp och komplettera det svenska järnvägssystemet så att det stämde överens med verkligheten. Syftet med programmet är att simulera olika situationer i tågtrafiken för att få veta hur man bäst ska styra tåg och bygga infrastrukturen för att optimera tågkapaciteten. Henrik har även deltagit i möten med Kapacitetcenter där man diskuterade olika typer av kapacitetsåtgärder, och haft möten med andra sommarjobbare där de fått utbildning och information om Trafikverket. Som en bonus har han även fått inblick i andra verksamheter på Trafikverket genom studie- och platsbesök i spår och kombiterminaler.

Ett arbete som kräver tålamod, vilja och en positiv inställning

Henrik berättar att den största utmaningen i arbetet har varit att lära sig ett program med många funktioner att hålla reda på. Men med lite tid och bra handledning gick det utmärkt.

– Den utbildning jag gått har absolut varit en fördel i arbetet, speciellt när det gäller signaldelen. Jag har varit väldigt intresserad av järnvägen i allmänhet och försökt visa att jag vill lära mig mer. Nya program är oftast väldigt röriga att arbeta med till en början, men med lite tålamod och vilja att hjälpa till hanterade jag större uppgifter med tiden. Genom att vara nyfiken och fråga mina handledare har jag fått veta mycket, sen skadar det heller inte med lite positiv inställning och öppenhet mot kollegor, säger han.

Henrik har lärt sig att hantera ett nytt program (Railsys) på en grundlig nivå, vilket han tycker känns väldigt värdefullt och användbart. Han har fått en bra grund för att gå vidare med programmet. Även om han inte kommer att hantera det själv i framtiden, så kommer han ha förståelse för hur det fungerar.

Blev positivt överraskad av Trafikverket

Det arbetsvänliga klimatet i verksamheten har gjort att han lärt känna många nya trevliga arbetskamrater och han har även fått bilda sig en egen uppfattning om Trafikverket.

– Jag hade förväntat mig ett mer monotont arbete, men blev positivt överraskad av allt jag fått vara med om under sommaren. Jag skulle säga att Trafikverket tar hand om sina arbetstagare på en högst lämplig nivå – jag har trivts väldigt bra och kunnat anpassa jobbet mycket efter mig själv. Med tanke på mitt personliga intresse för järnvägen har mina arbetsuppgifter passat utmärkt eftersom jag fått en ännu bättre bild av Sveriges järnvägsstruktur och komplexitet, säger Henrik.

Henrik berättar slutligen att mötet med nya människor har varit det roligaste med arbetet. Genom att delta i olika typer av möten har han inte bara träffat medarbetare på enheten utan hela Malmö- och Göteborgskontoret.