Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Elin arbetade med trafikinformation

Arbetet kräver uppmärksamhet och framförhållning. Psykologstudenten Elin Sundström har i sommar tillhandahållit information om tågtrafiken för att underlätta för resenärer.

Elin Sundström är högskolestuderande och har gått ett år på psykologprogrammet i Umeå. Vid sidan om studierna tycker hon om fotboll, träning och resor. Under sommaren har hon varit på trafikcentralen och bevakat norra och södra delen av Boden.

Att vara spindeln i nätet

– Jag har arbetat med programmen Anno, Basun, Lync och Järda. I Anno skriver jag förseningar vid ankomst av tågen eller annat avvikande, såsom bussersättning eller spårändring. Här går det även att skriva externa meddelanden. Vid större störningar skrivs en informationsplan i Basun, och vid funderingar går det alltid att vända sig till trafikinformationsledaren via kommunikationsverktyget Lync. Järda är utropssystemet som är kopplat till Anno. Det är datarösten som ropar ut tiderna på stationerna. En vanlig dag kan bestå av att kolla av tågen och skriva i Anno om förseningar. I arbetet ingår det även telefonkontakt där man svarar på frågor om tågtider från SJ eller Norrtågs resande. Sedan är det viktigt att dagligen kasta ett öga på mejlen. Där skickar tågbolagen information om exempelvis ett tåg kommer ersättas av buss, berättar Elin.

Insyn som gett nytta

Det går inte att förutse vad som händer i trafiken. Det har därför varit en utmaning att försöka skylta förseningar och liknande med någorlunda bra framförhållning, för att underlätta för resenärer. Sedan har det också varit viktigt att vara uthållig och hålla uppmärksamheten uppe. Även om det kan vara lugna stunder i arbetet ska man alltid vara i beredskapsläge och vara medveten om vad som ska göras vid störningar. Eftersom arbetet sker i dataprogram är det en fördel om man har lite datavana. Ibland händer det också att man har kontakt med resande via telefon, och då är det betydelsefullt att vara serviceinriktad och trevlig.

– Det har varit roligt att få lära sig dataprogrammen och få en insyn i verksamheten. Innan såg dataskärmarna obegripliga ut, men nu har jag exempelvis lärt mig att hålla koll på flera tåg och program samtidigt, läsa Steg och hämta information från skärmarna. Jag kommer ha nytta av att passa tider och att kunna göra flera saker samtidigt, avslutar Elin.