Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Hoodin gillar den snabba dialogen

Hoodin Moussavi Nia gillar den snabba dialogen i telefon på sommarjobbet på kontaktcenter. I rollen lär han sig samtidigt mycket om Trafikverkets verksamhet och skapar kontakter i hela organisationen.

Hoodin Moussavi Nia läser till samhällsplanerare på Högskolan i Gävle. Han hittade sommarjobbet när Trafikverket besökte skolan på en jobbmässa under våren.

– Jag hade egentligen tänkt söka sommarjobb på någon kommun och visste inte så mycket om Trafikverket, säger han.

På sommarjobbet har han fått upp ögonen för hur stor och mångsidig Trafikverkets verksamhet är. Han får frågor om väg, järnväg, färjeleder, trafikinformation med mera.

En dag på jobbet

– En vanlig dag på jobbet brukar dra igång ordentligt vid åttatiden. Vissa dagar sitter jag i telefon och tar emot samtal, andra dagar svarar jag på mejl som kommer in. Det är en trevlig miljö och inte särskilt stressigt. Men om det är någon större händelse, som till exempel nyligen när det var en brand på Burger King vid Centralen, är det många som hör av sig.

Föredrar arbetspassen i telefon

Hoodin Moussavi Nia är van vid kundkontakter sedan tidigare. Han har jobbat cirka 2,5 år som ekonomisk rådgivare. Han föredrar arbetspassen i telefon framför att svara på mejl.

– Det känns mer aktivt och blir en snabbare dialog. Men vissa kollegor föredrar mejlen där man kan svara mer detaljerat och utförligt. I olika typer av ärenden passar det ena eller andra bäst.

– Jobbet på kontaktcenter är mer komplext än jag först trodde. Det handlar bland annat om att ta emot felanmälningar och att hantera skadeärenden i samarbete med juridikavdelningen.

När han sökte sommarjobb ville han i första hand till Trafikverkets verksamhetsområde Planering. Nu ser han kundtjänst som en bra möjlighet att få inblick i Trafikverkets verksamhet och att skapa kontakter i hela organisationen.

Stor nytta av erfarenheterna

– Jag är öppen för att göra mitt examensarbete på Trafikverket, och om jag skulle börja jobba här i framtiden tror jag att tiden på kontaktcenter skulle komma till stor nytta.

– ­Att vara lugn och trygg i sig själv är en egenskap som är viktig i arbetet på kontaktcenter.

Namn: Hoodin Moussavi Nia

Ålder: 27

Bakgrund: Läser till samhällsplanerare på Högskolan i Gävle och har arbetat med ekonomisk rådgivning.

Arbetar i sommar: På Trafikverkets kontaktcenter i Solna.