Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Besiktningsman

Thomas är besiktningsman inom områdena säkerhet och underhåll. Mestadels besiktar han spårväxlar, spår, broar och bankorsningar, både nya och gamla. På en dag hinner han med 7–8 besiktningar.

Besikta, analysera och besluta

Rent praktiskt går det till så att Thomas och en eller två andra besiktningsmän åker iväg till platsen som ska besiktas. Väl på plats använder de sig av handdatorer för att följa besiktningsplanen och diverse mätredskap för att kunna utföra själva besiktningen.
– När jag och mina kollegor är klara med det åker vi till kontoret och där sätter vi oss och prioriterar och bedömer när objekten måste lagas. Därefter skickar vi iväg våra beslut till de som ska stå för att reparera åtgärderna.

Kunna stå för sina beslut

Thomas anser att man behöver vara noggrann, lugn och sansad och inte rädd för att sätta gränser. Det utlåtande man gör måste man också kunna stå för. Att ha jobbat inom järnvägssektorn är ett plus om man vill jobba med exakt det Thomas gör, menar han.
– Det finns också bra kurser som man bör läsa, bland annat om fasta anläggningar och underhållsbesiktning. Jobbet innebär ett stort ansvar, så det måste man också vara beredd på att ta, avslutar Thomas.

Frihet under ansvar

Thomas säger att han vet vad som förväntas av honom på jobbet. Att han alltid vet vad han har för uppgifter framför sig tycker han är det bästa med jobbet.
– Jag styr mycket mig själv och lägger planerna efter hur det passar mig bäst. Jag jobbar väldigt mycket efter principen frihet under ansvar.