Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Forsknings- och utvecklingssamordnare

För att Trafikverket ska nå sina mål på nya och effektiva sätt behövs strategisk planering samt forskning och innovation. Som forsknings- och utvecklingssamordnare bidrar du här med din kompetens för att driva Trafikverket framåt.

Arbetar du som forsknings- och utvecklingssamordnare har du ett helhetsansvar för din avdelning avseende forskning och utveckling, samt agerar stöd till chefer inom din avdelning. Arbetet innebär att du ansvarar för hur Trafikverket ska samverka både internt och med omvärlden när det gäller forskning, utveckling och innovationer. Du ansvarar också för vidareförmedling av information till berörda projektledare, och du kvalitetssäkrar ekonomi och dokumentation för projekt som utförs på respektive avdelning. Det är ett varierande arbete där du ibland möter människor runt om i landet, ibland planerar och följer upp verksamheten, och ibland tar hand om akuta saker, till exempel material som måste sammanställas snabbt.

För att lyckas som forsknings- och utvecklingssamordnare behöver du ha god analytisk förmåga, vara kreativ, ha ordningssinne, vara innovativ samt kunna utreda och analysera komplexa frågeställningar.

Rekommenderad bakgrund: Examen (210hp) från högskola/universitet.

Erfarenhet: Ha erfarenhet av verksamhetsutveckling och/eller strategiska frågor. Erfarenhet av att ha styrt eller lett utvecklingsprojekt samt erfarenhet från forskning, metod- och teknikutveckling och analyser och studier. Erfarenhet av att ha varit berörd av frågor kring finansiering och EU-finansierad forskning.