Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Inköpsstrateg

Trafikverket genomför en rad inköp och upphandlingar, och det är viktigt att dessa sker så kostnadseffektivt som möjligt. Här bidrar du som inköpsstrateg till mer effektivitet och lägre totalkostnad genom din kompetens.

Inköpsstrategens roll är att aktivt bidra till att utveckla samt öka effektiviteten i Trafikverkets inköps- och upphandlingsverksamhet. Det är ett viktigt och socialt arbete på nationell nivå med frågor som rör strategisk upphandling, beställarroll, leverantörsmarknad och analys. Du driver på utvecklingen både internt och externt för att öka effektiviteten, produktiviteten och innovationen när det gäller inköp och upphandling. Du deltar i utvecklingsarbetet, skapar riktlinjer för ramavtal, utvecklar strategier, följer upp resultat, omvärldsbevakar och mycket mer.

För att lyckas som inköpsstrateg bör du vara analytisk, social och empatisk. Du bör också tycka om att skapa processer och att dokumentera.

Rekommenderad bakgrund: Högskoleutbildning inom teknik, juridik eller ekonomi eller en kombination av dem.

Erfarenhet: 5-7 års erfarenhet av arbete med inköp och/eller upphandling, samt kunskap om standardavtal, inköpsteknik, affärsjuridik och om lagarna LOU och LUF.