Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Kundtjänsthandläggare

Trafikverket Förarprov ansvarar för att genomföra prov inom körkorts- och yrkestrafikområdet. Vår verksamhet ska bidra till trafiksäkra, riskmedvetna och miljömedvetna förare i vägtransportsystemet.

Som kundtjänsthandläggare arbetar du med att administrera tidsbokningar av prov i telefon och i reception. Du administrerar körkortsfotograferingar och handlägger ärenden.
På en del orter innefattar rollen även att förrätta kunskapsprov. Du går en intern utbildning för att få denna behörighet.

Trafikverket Förarprov får dagligen in en mängd olika frågor som ska besvaras. Frågorna kommer via receptionen, telefon och webbplatsen.

Variationen är stor på frågorna som du får svara på, och de rör kunskapsprov, körprov, yrkesprov och betalningar.

I rollen som kundtjänsthandläggare möter du dagligen människor i blandade åldrar, med olika bakgrund och nationalitet. En del är osäkra, nervösa och kanske inte förstår språket så bra. För att kunna möta detta måste du vara utåtriktad, nyfiken på det mänskliga mötet och ha en personlig mognad med en lugn och trygg framtoning. Du ska ha ett gott omdöme, vara kommunikativ och kunna ge muntlig information på ett respektfullt och tydligt sätt.

Rekommenderad bakgrund: Gymnasieutbildning. Sedan ges grundläggande intern utbildning.

Erfarenhet: Tidigare yrkeserfarenhet ses som meriterande.