Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Kvalificerad inköpare

Trafikverket genomför många olika upphandlingar inom en rad olika områden. Det är av yttersta vikt att Trafikverket ser till att anskaffningarna av dem sker helt korrekt. Det är här du som kvalificerad inköpare ser till att processen går rätt tillväga.

I rollen som kvalificerad inköpare är det du som ansvarar för genomförandet av Trafikverkets olika upphandlingar inom verksamheten. Samtidigt ser du till att upphandlingarna sker på ett rätt och korrekt affärsmässigt och juridiskt sätt, både gentemot kund, den egna verksamheten samt utåt mot samhället och allmänheten. Du som inköpare deltar också aktivt i de tidiga skedena av Trafikverkets upphandlingar medan du också kan få verka som affärsstöd inom verksamheten.

För att du ska lyckas i rollen som kvalificerad inköpare gäller det att du som person har servicekänsla mot de parter du kommer samarbeta med, men även att du tycker om att arbeta med andra människor. En fördel är också om du kan tänka och agera analytiskt i ditt arbete då det ofta behövs i upphandlingsprocesser.

Rekommenderad bakgrund: Högskoleutbildning 180hp (120hp) med inriktning- eller kombination av teknik, ekonomi och juridik.

Erfarenhet: Minst två års erfarenhet av arbete med operativt inköp och/eller upphandling.