Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Kvalitetstekniker

Ibland händer det att produkter och artiklar inom Trafikverket behöver reklameras av olika anledningar. Du som kvalitetstekniker kommer då in i bilden och ser till att reklamationsprocessen går rätt till.

I rollen som kvalitetstekniker arbetar du mycket med reklamationer av Trafikverkets olika produkter och artiklar när verksamheten samt dess kunder vill reklamera något. Du ansvarar då över att produkter skickas tillbaka till leverantörer och ser sedan till att kunderna får nya produkter så att alla inblandande parter blir nöjda. Genom detta arbetar du också med att se över kvalitetsbrister så att dessa kan upptäckas och åtgärdas. Det kan då röra sig om att du som kvalitetstekniker upptar kontakt med leverantörer och att ni tillsammans löser eventuella problem och brister. Som kvalitetstekniker arbetar du också med att lämna offerter och teckna leveransavtal till Trafikverkets kunder. Kunderna varierar då beroende på vilket verksamhetsområde du arbetar inom.

I befattningen som kvalitetstekniker ingår mycket kontakt med externa och interna parter, och därför behöver du ha förmåga att kunna kommunicera med andra människor och vara sympatisk då du ofta har kontakt med kunder och måste lyssna till deras behov. Det hjälper också om du är kreativ och analytisk då du som kvalitetstekniker arbetar med att identifiera och åtgärda kvalitetsbrister och därigenom skapar nya lösningar som gynnar alla inblandade parter.

Rekommenderad bakgrund: Högskoleutbildning med teknisk inriktning, alternativt, utbildning som bedöms som likvärdig.

Erfarenhet: 4 års praktisk erfarenhet av liknade arbete och/eller arbete med materialförsörjning/logistik och projektledning.