Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Lönespecialist

Trafikverket har över 6000 anställda medarbetare, och det gäller att alla verksamhetens medarbetare och uppdragstagare får den ersättning de har rätt till. Det är här du som lönespecialist bidrar med din kompetens.

Som lönespecialist på Trafikverket ansvarar du för att verksamhetens medarbetare och uppdragstagare får den ersättning (lön, utlägg, etc.) som de har rätt till i rätt tid enligt de lagar och avtal som gäller. Du arbetar samtidigt med att ge service och support inom löneområdet, inklusive systemstöd till chefer, medarbetare och externa myndigheter. Genom supporten stödjer du även Trafikverkets chefern i deras personalansvar. Du som lönespecialist kan också arbeta med systembehörigheter, ta fram rapporter och intyg, hantera pensionsunderlag, svara för skatteredovisning samt genomföra utbildningar och introduktionskurser för nya chefer inom löneområdet.

Som lönespecialist på Trafikverket gäller det att du är service- och kundinriktad då du har mycket interna kontakter med medarbetare och chefer inom verksamheten. Du bör även vara stresstålig och kunna ''ha många bollar i luften''.

Rekommenderad bakgrund: Gymnasieutbildning med inriktning administration/ekonomi, kompletterad med yrkeshögskoleutbildning – lönespecialist motsvarande 1 år

Erfarenhet: 1-2 års yrkeserfarenhet ses som meriterande.