Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Marknadsanalytiker

Trafikverket genomför många olika undersökningar i syfte att kunna arbeta ännu mer kundorienterat. Undersökningarna måste analyseras och översättas så att de sedan blir tydliga för resten av Trafikverket, och det är här du som marknadsanalytiker bidrar.

Som marknadsanalytiker på Trafikverket agerar du expertstöd vad det gäller verksamhetens val av kundundersökningar, undersökningsmetodik och utvärderingar samt utvecklandet av arbetet med dessa inom organisationens olika verksamheter. Du arbetar även med upphandling och genomförandet av dessa undersökningar, samt skapar sammanställningar och analyser. Du presenterar sedan undersökningarna inom Trafikverket så att det blir klart hur verksamheten ska kunna arbeta utifrån ett kundorienterat perspektiv.

Då du som marknadsanalytiker arbetar mycket med undersökningar och dess metodik gäller det att du innehar god analytisk förmåga kombinerat med nytänkande för att hitta lösningar och välja mellan olika alternativ. Befattningen ställer även höga krav på att du som person kan kommunicera och samarbeta med andra människor.

Rekommenderad bakgrund: Högskoleutbildning (180hp) inom relevant område.

Erfarenhet: Relevant erfarenhet inom kund- och marknadsområdet samt 3-4 års yrkeserfarenhet.