Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Olycksutredare

Trafikverket ska tillsammans med andra myndigheter och aktörer kunna fatta strategiska beslut som ökar säkerheten i transportsystemet samt arbeta efter nollvisionens principer. Här bidrar du som olycksutredare med din kompetens.

Som olycksutredare på Trafikverket arbetar du för att öka säkerheten i de transportsystem som Trafikverket ansvarar för. Arbetet i sig är väldigt brett och du arbetar både ute vid vägar och järnvägar men också på kontor. Till exempel arbetar du med alla händelser som ses som avvikelser på järnvägar, men också om det skett en olycka. Det är då din uppgift att utreda olyckan eller händelsen genom att samla in den information och fakta som behövs. Genom detta tar du sedan reda på vad som orsakade olyckan eller händelsen för att sedan skapa förslag på åtgärder så att samma händelse inte ska inträffa igen. Skulle det ske en olycka är det också du som ska se till att det finns en olycksplatsansvarig ute på plats. Som olycksutredare måste du också vara opartisk när det kommer till utredningar som gäller exempelvis olyckor som inträffat. Vad som blir viktigt här är att de bedömningar du gör är baserade på de fakta som samlats in.

För att lyckas som olycksutredare behöver du ha god samarbetsförmåga, vara nytänkande och ha helhetssyn. Därtill är ett professionellt och empatiskt förhållningssätt av största vikt för att kunna kommunicera och påverka berörda i ofta mycket känsliga situationer.

Rekommenderad bakgrund: Högskole- eller universitetsutbildning motsvarande minst 180 hp/120 p inom relevant område, eller motsvarande utbildning eller erfarenhet som bedöms som likvärdig.