Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Rederiingenjör

Truls Persson är en av alla ansvariga rederiingenjörer som ser till att Trafikverkets färjor går som planerat och passagerarna kan komma fram i tid.

Sedan årsskiftet 2013 jobbar Truls som rederiingenjör på Trafikverkets kontor i Vaxholm.

− Det känns bra och kul att pröva något nytt, säger han.

Efter tio år som fartygsinspektör på Transportstyrelsen bestämde sig Truls för att byta arbete och börja jobba på rederisidan istället. I arbetet som rederiingenjör på Färjerederiet är det hans uppgift att planera och genomföra underhållet av de vägfärjor som han ansvarar för.

− Det handlar om att jag ska ha en helhetssyn på allt från plåtarbeten till måleriarbeten på färjorna. Man kan säga att målet med mitt jobb är att färjorna ska vara ute och jobba, de får inte ligga still.

Teknisk bakgrund

Just nu står reparationen av propelleraggregatet på färjan Aspö 2 på schemat. Besättningen upptäckte att det läckte olja från den så färjan ligger numer på ett varv utanför Karlskrona i väntan på att bli lagad. Det är inte Truls uppgift att laga den men han är Färjerederiets projektledare i frågan.

Den gemensamma nämnaren för de som jobbar som rederiingenjörer är den tekniska bakgrunden. Många kommer från sjösidan och har jobbat som maskinbefäl eller inom marinen medan andra har samma bakgrund som Truls. Han har en civilingenjörsexamen som skeppsbyggare från Kungliga tekniska högskolan i Stockholm.

− Men främst handlar det inte om vilken utbildning du har utan om att ha en känsla och förståelse för det tekniska arbetet.