Logga in
Logga in

Är du Trafikverkets nya IT tekniker?

Har du ett stort intresse av IT-support och vill du jobba i en dynamisk IT-organisation där användaren står i centrum?  Om svaret är JA på frågan kanske du är vår nästa kollega!

Sök tjänsten

Vi kan erbjuda en stimulerande miljö med variation för att utveckla dina färdigheter. Som IT tekniker ger vi support i världsklass till Trafikverkets användare. Som  IT tekniker  på Trafikverket är du med och underlättar vardagen för invånare och företagare i hela Sverige. Det gör du genom att vara med och bidra till framtidens infrastruktur.

Om jobbet

Som IT tekniker arbetar du med användarnära support och stöd som rör Trafikverkets IT-infrastruktur. Du ger support som omfattar IT-arbetsplatsen med klienter och dess kringutrustning såsom mobiltelefoni, skrivare, kontorsnätverk, mötesrum och digitala mötestjänster. Du felsöker, åtgärdar och svarar på frågor från medarbetare på Trafikverket.

I rollen arbetar du ärendebaserat vilket innebär att du ansvarar för att aktivt arbeta med dina ärenden och ge återkoppling till användare och beställare. Utöver den support du tillhandahåller på plats i Gävle arbetar du även på ovanstående sätt på distans där du stöttar användare via telefon, Skype och e-post. I arbetsuppgifterna ingår också att inventera och upprätthålla reservdelslager av viss arbetsplatsutrustning.

Du kommer att ingå i ett engagerat och positivt team där dina kollegor är spridda över landet. Genom att ha tät dialog, dagligen stötta och hjälpa varandra uppfyller vi våra gemensamma mål!

Resor i tjänsten kan förekomma då du vid behov kommer fungera som backup till tekniker på andra orter. 

Kvalifikationer

Vi söker dig som har

  • en gymnasial utbildning med inriktning mot IT alternativt motsvarande relevant arbetslivserfarenhet som IT-tekniker
  • några års erfarenhet av att ge support på Microsofts klientplattformar i en större organisation
  • kan kommunicera obehindrat på svenska, i både tal och skrift
  • körkort för personbil

Det är meriterande om du har

  • vana av att arbeta i Mobile Device Management (MDM) lösningar - gärna MobileIron
  • erfarenhet av att ge support till användare av digitala mötestjänster
  • vana av att arbeta i ärendehanteringssystem - gärna Remedy ITSM
  • kännedom om ITIL (Information Technology Infrastructure Library).

För att lyckas i den här rollen är det viktigt med en god kommunikationsförmåga som innebär att du kan förmedla budskap på ett enkelt sätt samt är lyhörd och anpassar din kommunikation till mottagaren. Du har ett intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och du anstränger dig för att leverera lösningar. Du är påhittig, tänker gärna i nya banor och hittar nya lösningar på gamla problem. Det är också viktigt att du trivs i samarbetet med andra då det är en roll med många sociala kontakter, både fysiskt och digitalt. 

Övrig information

I denna rekryteringsprocess behöver du inte bifoga personligt brev - däremot är det viktigt att du tar dig tid och besvarar de frågor som du får ta del av när du skickar in din ansökan och som ligger till grund för det första urvalet vi gör.

Webbaserade tester kommer att användas som en del i urvalet. Vi använder mail (från mejladress: noreply@heroma.se) för att göra utskick och kallelser. Kolla din inkorg och även skräppost/SPAM regelbundet under denna tid för att vara säker på att du får all information från oss. 

Ansökan

De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. 

Som sökande till Trafikverket kan du eventuellt behöva gå igenom en säkerhetsprövning. Den innehåller säkerhetsprövningssamtal och registerkontroll innan anställning, om tjänsten är placerad i säkerhetsklass. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap för säkerhetsklassade tjänster.

Som anställd i Trafikverket kan du komma att bli krigsplacerad utifrån totalförsvarets behov.

Inom vår IT-organisation är du med och utvecklar Sverige med hjälp av moderna och innovativa lösningar. Vi är mitt i en spännande förändring där vi försöker ta vara på digitaliseringens möjligheter till fullo. Digitaliseringen ställer allt större krav och vi vill därför anpassa oss vad gäller kompetens, arbetssätt och organisation i takt med utvecklingen. Vi har ett helhetsansvar för IT och telekom, en verksamhet som pågår dygnet runt, året om - precis som Sveriges transportsystem.

På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.

Sök tjänsten

SEKO Tony Ridderstedt,
0101257441

SACO Kjell Israelsson,
0101257225

ST Magnus Hedström,
0101232828

Rekryterande chef Thommie Lundqvist,
0101254010