Logga in
Logga in

Produktägare - Identity Access Management (IAM)

Vill du vara med och forma Trafikverkets IT-tjänster inom IAM-området? Vi söker en produktägare med passion för agilt arbete och tjänsteutveckling inom IAM. Vill du vara med på vår resa?

Sök tjänsten

Om jobbet

Trafikverkets IT-miljö är omfattande och komplex med både ny och gammal teknik och på enheten Teknisk Plattform är vi igång med att forma och formulera våra IT-tjänster inom IAM-området. I vår leveransmodell grupperar vi våra leveranser i teknikområden och underliggande delteknikområden, varav Identitet är ett. Delteknikområde Identitet har ansvar för att drifta, förvalta och vidareutveckla IT-infrastruktur och behörighetsadministrativa system som möjliggör att personer, datorer och IT-system kan autentisera sig på ett effektivt och säkert sätt och att rätt person ska ha rätt behörighet vid rätt tillfälle. Arbetet bedrivs i idag olika leveransteam, var och ett med fokus på sin plattform eller applikation.

Vår successiva förflyttning mot ett teambaserat och agilt arbetssätt har påbörjats och vi söker nu en produktägare med erfarenhet av tjänstearbete och agila metoder. I rollen identifierar du behov och prioriterar dessa utifrån ett verksamhetsperspektiv i kombination med vad som är strategiskt rätt för IAM-områdets fortsatta utveckling genom att:

  • Säkerställa förberedande arbete utifrån övergripande roadmap, samt ansvara för att följa upp och kommunicera status och resultat till relevanta intressenter
  • Vägleda teamen mot måldriven förvaltning och drift med kontinuerliga leveranser utifrån ett effekt-, kostnads-, tids- och användarperspektiv
  • Ta fram en tydlig prioriterad roadmap för teamet samt ta fram beslutsunderlag för hantering av åtgärder som går utanför fastställd plan 

På Trafikverket tror vi att goda prestationer kommer när du har förutsättningar för en god balans mellan arbete, familj och fritid. Vi erbjuder en modern arbetsplats där vi möter varandra med respekt och omsorg i en öppen och nyskapande kultur. Du får en engagerad chef som ser till att skapa bästa möjliga förutsättningar för att du ska kunna göra ett bra jobb.

Kvalifikationer

Vem är du?

Du har god förmåga att planera, strukturera och fatta beslut utifrån ett helhetstänk och skapar utifrån detta genomförbara planer på kort och lång sikt. Du drivs av att leverera resultat som bidrar till att teamen når sina mål och skapar nytta för de som konsumerar våra IAM-tjänster.

För att lyckas i ditt uppdrag ska du vara en god relationsbyggare som bygger nya nätverk och vårdar befintliga samt ha en god kommunikationsförmåga som innebär att du förmedlar budskap på ett enkelt sätt genom att vara lyhörd och anpassar din kommunikation till mottagaren. Du drivs av utveckling och ständiga förbättringar, är öppen för förändringar och ser innovativa lösningar samt har förmåga att förmedla dina och andras idéer om hur leveransen kan utvecklas.

Vi söker dig som har

  • en högskoleexamen med inriktning mot IT 180 hp (120 p), t ex systemvetare, dataingenjör eller annan utbildning i kombination med erfarenhet som vi bedömer likvärdig
  • minst ett års aktuell och relevant erfarenhet av att leda och facilitera agila team i deras dagliga arbete exempelvis som produktägare, teamledare, förvaltningsledare
  • erfarenhet av agil planering, prioritering och kravanalys
  • kunskap om IT-infrastruktur, gärna inom IAM
  • goda kunskaper i svenska i tal och skrift

Det är meriterande om du har

  • certifiering inom SAFe och/eller Scrum
  • erfarenhet av Azure DevOps eller motsvarande stödverktyg
  • erfarenhet av samarbetsmodell för förvaltning, t.ex. PM3

Övrig information

Placeringsort för tjänsten är Borlänge, Gävle, Göteborg eller Örebro. Önskar du att arbeta delvis på distans? I den här tjänsten finns det möjlighet att arbeta hemifrån upp till 40 procent av din arbetstid.

#LI-Hybrid

I denna rekrytering används webbaserade tester som en del i urvalet. Intervjuer sker initialt via Skype och planeras till v. 19.

Du är varmt välkommen att höra av dig till rekryterande chef, Marie Mognaschi (marie.mognaschi@trafikverket.se) om du har frågor om tjänst, verksamhet etc.

Vi använder främst mail (från mejladress: noreply@heroma.se) för att göra utskick och kallelser. Kolla din inkorg och även skräppost/SPAM regelbundet under denna tid för att vara säker på att du får all information från oss!

#LI-JJ1

Ansökan

De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Om det inte står något annat i annonsen vill vi att du bifogar ditt CV. Vi har slutat begära in personligt brev eftersom vi inte har med det som del av urvalsunderlaget.

Inom vår IT-organisation är du med och utvecklar Sverige med hjälp av moderna och innovativa lösningar. Vi är mitt i en spännande förändring där vi försöker ta vara på digitaliseringens möjligheter till fullo. Digitaliseringen ställer allt större krav och vi vill därför anpassa oss vad gäller kompetens, arbetssätt och organisation i takt med utvecklingen. Vi har ett helhetsansvar för IT och telekom, en verksamhet som pågår dygnet runt, året om - precis som Sveriges transportsystem.

På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.

Sök tjänsten

Rekryterande chef: Marie Mognaschi,
0101257312

SEKO: Tony Ridderstedt,
0101257441

SACO: Kjell Israelsson,
0101257225

ST: Magnus Hedström,
0101232828