Logga in
Logga in

Inköpare

Som inköpare på Trafikverket är du med och underlättar vardagen för invånare och företagare i hela Sverige. Det gör du genom att vara med och bidra till framtidens infrastruktur.

Sök tjänsten

På Inköp och logistik har du möjlighet att påverka effektiviteten, innovationen och produktiviteten i Sveriges transportsystem. Du är en del av den största beställaren i branschen, med en årlig uppdragsvolym på närmare 60 miljarder kronor. Tillsammans med dina kollegor driver du värdeskapande förändringar och bidrar till nya smarta lösningar för såväl medborgare som företag.

Om jobbet

Dina arbetsuppgifter består av operativt inköp, genomföra enklare upphandlingar mot LOU/LUF och framförallt sköta våra avrop. Du arbetar självständigt med förnyade konkurrensutsättningar och hanterar andra typer av avrop från ramavtal på ett juridiskt korrekt sätt. I rollen som inköpare kommer du även att ansvara för support till Trafikverkets interna beställare vid inköpsfrågor vad gäller val av ramavtal och hantering av bland annat beställningssystemet, både via telefon och mail. En stor del av arbetet innebär att säkerställa efterlevnad av externa föreskrifter och regler. Du kommer att vara ett affärsstöd i samband med specifika avrop och upphandlingar, förvaltning av avtal samt bidra till att vi gör goda affärer. Arbetet omfattar även att effektivisera och förbättra inköpsadministrationen och inköpsprocessen. Uppföljning och kvalitetsarbete är en viktig och naturlig del av vårt arbete.

Kvalifikationer

Vem är du?

För att lyckas i rollen är det av stor vikt att du kan skapa förtroende i ditt uppdrag och dina affärer och som person är du drivande och arbetar på ett strukturerat sätt för att leverera goda resultat. Då tjänsten ställer stora krav på samarbete såväl internt som externt bör du ha förmågan att bygga nya nätverk och vårdar befintliga.

Vi söker dig som

  • Har högskoleexamen 180 hp (120 p) med inriktning, eller kombination av, teknik, ekonomi, juridik eller YH/KY-utbildning inom offentlig upphandling eller har annan utbildning i kombination med erfarenhet som vi sammantaget bedömer som likvärdig.
  • Har goda kunskaper i svenska i tal och skrift.

Det är meriterande om du

  • Har minst sex månaders arbetslivserfarenhet av upphandling/avrop inom LOU och LUF.

Övrig information

Intervjuer planeras via Skype under v.23-24.

Vi använder främst mail (från mejladress: noreply@heroma.se) för att göra utskick och kallelser. Kolla din inkorg och även skräppost/SPAM regelbundet under denna tid för att vara säker på att du får all information från oss!

I denna rekrytering används webbaserade tester som en del i urvalet.

Ansökan

De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. 

Som sökande till Trafikverket kan du eventuellt behöva gå igenom en säkerhetsprövning. Den innehåller säkerhetsprövningssamtal och registerkontroll innan anställning, om tjänsten är placerad i säkerhetsklass. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap för säkerhetsklassade tjänster.

På Inköp och logistik har du möjlighet att påverka effektiviteten, innovationen och produktiviteten i Sveriges transportsystem. Du är en del av den största beställaren i branschen, med en årlig uppdragsvolym på närmare 60 miljarder kronor. Tillsammans med dina kollegor driver du värdeskapande förändringar och bidrar till nya smarta lösningar för såväl medborgare som företag.

På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.

Sök tjänsten

Rekryterande chef Maria Vestlund,
0101236915

SEKO Charlotte Olsson,
0101231103

SACO Richard Ericsäter,
0101232444

ST Catarina Jacobsen,
0101232240