Logga in
Logga in

Handläggare ärendemottagning

Som handläggare ärendemottagning på Trafikverket är du med och underlättar vardagen för invånare och företagare i hela Sverige. Det gör du genom att vara med och bidra till framtidens infrastruktur.

Sök tjänsten

Om jobbet

Som medarbetare på Kundservice och diarium får du bred inblick och god kännedom om hela Trafikverkets verksamhet och blir en viktig länk mellan allmänheten och organisationen. I framtiden ser vi en samverkande e-förvaltning där myndighetskontakterna förenklas för medborgare och företag, vilket innebär en ökad hantering av automatiska ärendeflöden och självservice. Du bidrar till att Trafikverkets diarieföring och registrering av allmänna handlingar utförs på ett enhetligt och effektivt sätt utifrån säkerhets- och sekretessprinciper. Som representant för Trafikverkets kundservice bemöter du alla dina kunder på ett professionellt sätt så att de känner sig välkomna och får hjälp med sitt ärende.

Du har många kontakter både inom och utanför Trafikverket, och agerar som stöd till verksamheten inom området diarieföring och besvarande av kundärenden. 

Här kommer några av de viktigaste arbetsuppgifterna:

  • Diarieföring och registrering av handlingar
  • Postöppning och skanning av handlingar
  • Handläggning av kundärenden i telefon och ärendehanteringssystem

Den här rollen passar dig som trivs med strukturerade och likartade arbetsuppgifter av administrativ art. Den passar även dig som trivs i kundmötet och att arbeta i team för att nå målen tillsammans. Tjänsten avser dagtid med flexarbetstid. Du kommer att arbeta på Trafikverkets huvudkontor i Borlänge.

Kvalifikationer

Vem är du?

För att lyckas och trivas i den här rollen behöver du ha starkt kundfokus, god samarbetsförmåga och vara flexibel och lösningsorienterad. Du kommer att ha kontakt många kontaktytor, därför är det viktigt för oss att du är kommunikativ och kan förmedla ditt budskap på ett tydligt och förtroendefullt sätt. Du är självgående och strukturerad, och trivs med att hantera uppgifter utifrån fastställda arbetssätt och rutiner. Du är van vid att arbeta i digitala system och använder dem som självklara verktyg i det dagliga arbetet.

Vi söker dig som:

  • har en avslutad gymnasieutbildning
  • har relevant erfarenhet i närtid av arbete inom ärendehantering från en myndighet, kommun och/ eller större organisation/har erfarenhet av registrering och diarieföring
  • har erfarenhet av digitala verktyg med koppling till informationshantering och kundärendehantering
  • kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska.

Det är meriterande om du:

  • har utbildning i diarieföring och/eller förvaltningsrätt
  • har goda kunskaper i offentlighetsprincipen
  • har besvarat kundärenden i support eller kundtjänst

Övrig information

Vi använder främst mail (från mejladress: noreply@heroma.se) för att göra utskick och kallelser. Kolla din inkorg och även skräppost/SPAM regelbundet under denna tid för att vara säker på att du får all information från oss!

I denna rekrytering används webbaserade tester som en del i urvalet.

Intervjuerna är preliminärt planerade att hållas via Skype v 30-31

Vid eventuella frågor kontanta enligt nedan:

Johan Bodin v27  

Paula Jonsson v27-28

Eva Möllhagen v 28-32

Ansökan

De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. 

Som sökande till Trafikverket kan du eventuellt behöva gå igenom en säkerhetsprövning. Den innehåller säkerhetsprövningssamtal och registerkontroll innan anställning, om tjänsten är placerad i säkerhetsklass. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap för säkerhetsklassade tjänster.

På Planering är du ingången till Trafikverket för dem som vi finns till för: medborgare och näringsliv. Omvärldens tillgång till våra servicetjänster och till oss som myndighet är viktig. Det är därför vi vill ta vara på digitaliseringens möjligheter till fullo. Vi behöver smarta e-tjänster och effektiv hantering av både ärenden och dokument.

På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.

Sök tjänsten

Rekryterande chef Paula Jonsson,
0101244347

Rekryterande chef Johan Bodin,
0101231088

Chefens chef Eva Möllhagen,
0101242859

SEKO Charlotte Olsson,
0101231103

SACO Lennart Staberg,
0101236506

ST Pierre Karlsson,
0101236444