Logga in
Logga in

Förvaltare Stationer, område Nord Mitt

Är du en kommunikativ, nyfiken och driven person som vill skapa attraktiva stationsmiljöer med resenären i fokus samt vill ha en tjänst där du har möjlighet att påverka människors vardag?

Sök tjänsten

Då kan det vara rätt tjänst för dig!

Om jobbet

Som förvaltare av stationer tar du hand om en del av Trafikverkets ansvarsområde på stationerna, där du kommer att ha hand om 126 stycken stationer/ bytespunkter, vilket till exempel innefattar driften av plattform samt plattformsförbindelser såsom hissar, rulltrappor, gångbroar och gångtunnlar. Det innebär bland annat att ha kontakt med intressenter och myndigheter samt andra berörda, gällande resandet och utveckling av stationerna.

Det här är en tjänst med många olika kontaktytor både internt och externt. Du kommer att representera Trafikverket i relationen till externa samarbetspartners såsom stationshusägare, kommuner, järnvägsoperatörer, regionaltrafikbolag och myndigheter med flera. Tjänsten som vi söker innebär att ansvara för förvaltningen av stationer inom förvaltningsområde Nord Mitt.

Som Förvaltare Stationer kommer du att ansvara för

  • att aktivt medverka i stationsförvaltningens utvecklingsarbete för förbättring och effektivisering av verksamheten
  • att avtal tecknas mellan Trafikverket och andra aktörer avseende stationerna
  • den ekonomiska förvaltningen av de stationer som finns inom förvaltningsområdet
  • att genomföra underhålls- och reinvesteringsåtgärder på stationerna
  • budget-, mål-, verksamhetsplanerings- och uppföljningsarbetet för förvaltningsområdet

Därutöver kommer du även att följa upp och leda leverantörer gällande skötsel och underhåll enligt ingångna avtal samt se till att de myndighetskrav som ställs på anläggningarna uppfylls. Med stöd av bland annat Trafikverkets inköpare kravställer du och upphandlar AB-, ABT- samt ABFF-avtal.

Kvalifikationer

Vem är du?

Som person har du stark drivkraft och är resultatorienterad. Då arbetet innebär mycket kontakter är det även viktigt att du har lätt för att skapa goda relationer. Arbetet sker i en verksamhet och där förutsättningarna snabbt kan ändras - därför är din förmåga att kunna ställa om och anpassa dig till nya omständigheter en viktig egenskap. Du behöver även vara bekväm med att fatta självständiga beslut samt ha en mycket god analytisk problemlösningsförmåga. Vi arbetar för att våra resenärer ska ha bästa möjliga förutsättningar för sin resa. För att uppnå detta behöver du även vara serviceinriktad och alltid sträva efter att ha kunden i åtanke. Vidare motiveras du av ett aktivt medarbetarskap där du på ett målmedvetet sätt tar ansvar för dina arbetsuppgifter samtidigt som du är uppmärksam på hur du är en del av och bidrar till helheten genom att samverka med andra.

Vi söker dig som

  • har en högskole- eller civilingenjörsexamen inom Samhällsbyggnadsteknik eller Affärsutveckling och entreprenörskap (180hp) eller Fastighetsförvaltning KY alternativt motsvarade utbildningsnivå tillsammans med erfarenhet som vi bedömer likvärdigt
  • har haft budgetansvar och arbetat med ekonomisk uppföljning
  • har körkort för personbil
  • har goda kunskaper i svenska i såväl tal som skrift

Det är meriterande om du

  • har erfarenhet av arbete med stationsförvaltning eller fastighetsförvaltning i privat eller offentlig verksamhet
  • har arbetslivserfarenhet av järnvägsinfrastrukturprojekt
  • har erfarenhet av att arbeta med AFF-regelverket
  • har erfarenhet av att leda projekt
  • har erfarenhet av att arbeta i en serviceinriktad roll med mycket personkontakter
  • har god förmåga att sätta dig in i och arbeta med olika datorsystem

Varmt välkommen med din ansökan!

Övrig information

Tjänstens placeringsort är Gävle. Önskar du att arbeta delvis på distans? I den här tjänsten kan det finnas möjlighet att arbeta hemifrån upp till 40 procent av din arbetstid.

#LI-Hybrid

I denna rekrytering används webbaserade tester som en del i urvalet. Testerna skickas ut digitalt den 19/4 och du har fem dagar på dig att genomföra dem.

Vi planerar att hålla digitala intervjuer den 2-3/5.

Vi använder främst mail (från mejladress: noreply@heroma.se) för att göra utskick och kallelser. Kolla din inkorg och även skräppost/SPAM regelbundet under denna tid för att vara säker på att du får all information från oss!

Ansökan

De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Om det inte står något annat i annonsen vill vi att du bifogar ditt CV. Vi har slutat begära in personligt brev eftersom vi inte har med det som del av urvalsunderlaget.

Inom verksamhetsområde Underhåll ansvarar vi för leveransen av säkra och tillgängliga vägar och järnvägar. Genom att förvalta, underhålla och utveckla det befintliga och framtida väg- och järnvägssystemet lägger vi grunden för näringslivets godstransporter och miljoner människors resande - varje dag, året om. Kompetensutveckling står högt på vår agenda, oavsett vilken roll du har eller var du befinner dig i yrkeslivet. Hos oss gör du skillnad!

På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.

#LI-LR2

Sök tjänsten

Rekryterande chef: Christel Larsdotter Olander,
0101231217

SACO: Jonas Sjöholm,
0101238380

ST: Stefan Kratz,
0101241783

SEKO: Urban Haglund,
0101241702