Nationell samordnare för Automatisk trafiksäkerhetskontroll
Vill du vara med och rädda liv? Har du erfarenhet av ledande roll från anläggningsbranschen och intresse för trafiksäkerhetsfrågor? Läs noga - vi söker en Nationell samordnare för Automatisk trafiksäkerhetskontroll!
Om jobbet
Automatisk trafiksäkerhetskontroll (ATK) är ett system för hastighetsövervakning med trafiksäkerhetskameror. Målet är att sänka medelhastigheten där risken för allvarliga konsekvenser är stor vid en olycka och på det sättet få ner antalet döda och allvarligt skadade i vägtrafiken. ATK-Systemet förvaltas av Trafikverket och Polismyndigheten.
Som Nationell samordnare för trafiksäkerhetskameror (ATK) på avdelning Vägsystem ansvarar du för och stödjer verksamheten inom teknikområdet. Teknikområdet innefattar idag cirka 2 500 kameror, geografiskt placerade över hela Sverige. Under 2024 påbörjas ett komplett utbyte av de nuvarande kamerorna. Trafikverket och Polismyndigheten planerar också för en utökning av ATK-systemet.
Trafikverket har ett nationellt kontrakt för leveranser, underhåll, förvaltning och drift av trafiksäkerhetskamerorna. Det senaste kontraktet tecknades 2022 och implementeras från/under 2024 parallellt med att det gamla kontraktet fasas ut.
Utöver att vara Trafikverkets beställarombud för det nationella kontraktet inkl utbytet är din uppgift främst att arbeta med och utveckla våra strategier, arbetssätt och rutiner samt verka för en kunskapsuppbyggnad och kompetensförsörjning såväl internt som externt inom teknikområdet.
Som nationell samordnare arbetar du även med att ta fram kort- och långsiktiga verksamhetsplaneringar, vissa analyser och uppföljningar samt upprättande av tillhörande statusrapporter m.m.
Du är en viktig länk i att säkra ett effektivt och nära samarbete med de olika samverkande avdelningarna och funktionerna internt Trafikverket genom bl.a. veckovisa avstämningar med vår IT-verksamhet och våra byggande avdelningar. Det externa samarbetet sker främst med Polismyndighetens verksamhet för ATK.
Du kommer även ha rollen som förvaltningsledare. Syftet med våra förvaltningsobjekt är bland annat att stödja linjecheferna och deras medarbetare med effektiva arbetssätt, gemensamma metoder och IT-stöd.
I tjänsten ingår även att tillsammans med andra delar av verksamheten och externa användare ständigt fånga behov av utveckling och förbättring av system och arbetssätt. Som ett resultat av detta kommer du därför även ansvara för och ingå i olika utrednings- och utvecklingsprojekt tillsammans med interna och externa parter. Områden som vi för tillfället utvecklar inom teknikområdet är implementering av teknikområdet i Trafikverkets underhållssystem Maximo men även området datadrivet underhåll.
I arbete ingår administrativa arbetsuppgifter såsom upprättande av skriftliga rapporter, analyser konsekvensbeskrivningar, verksamhetsplanering och budgetarbete. Resor, främst inom Sverige, ingår i tjänsten.
"Jag som har arbetat i den här rollen i många år heter Rune Hammarberg. Om c:a ett år planerar jag att gå i pension och vill gärna göra en ordentlig introduktion och överlämning av ett viktigt och intressant trafiksäkerhetsarbete till min efterträdare. Kan det vara du?"
Kvalifikationer
Vem är du?
För att trivas och lyckas i den här rollen behöver du ha god förmåga att samarbeta, skapa och vårda goda relationer. Du kommer att vara sammankallande och drivande i olika sammanhang och arbeten som kräver att du har goda ledaregenskaper. Arbetet kräver också att du är strukturerad och självgående.
Vi söker dig som har:
- högskoleutbildning om minst 180 hp inom ett för tjänsten relevant område, alternativt motsvarande kompetens förvärvad genom annan utbildning och erfarenhet som vi bedömer likvärdig
- minst tre års erfarenhet i närtid av att arbeta som projektledare eller som personalansvarig chef eller motsvarande ledande och styrande roll inom samhällsbyggnadsbranschen
- minst tre års erfarenhet i närtid av att arbeta som beställare/ teknisk konsult/ arbetsledande roll hos utförare inom anläggningsbranschen
- erfarenhet av att arbeta med ekonomisk uppföljning och verksamhetsplanering
- god förmåga att sätta dig in i datasystem och är en van användare av Officepaketet
- mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift
- goda kunskaper i engelska i tal och skrift
- giltigt körkort för personbil.
Det är meriterande om du har:
- utbildning med inriktning automationsteknik
- erfarenhet av att arbeta som beställare/ teknisk konsult/ utförare med inriktning underhåll av eltekniska installationer
- erfarenhet av att arbeta med underhållsystemet Maximo eller motsvarande underhållssystem
- erfarenhet av att arbeta med förvaltning av IT-system enligt PM3 eller motsvarande förvaltningsmodell.
Övrig information
Vi använder främst mail (från mejladress: noreply@heroma.se) för att göra utskick och kallelser. Kolla din inkorg och även skräppost/SPAM regelbundet under denna tid för att vara säker på att du får all information från oss!
De första intervjuerna är preliminärt planerade att hållas v. 25/2023, via Skype.
Önskar du att arbeta delvis på distans? I den här tjänsten kan det finnas möjlighet att arbeta hemifrån upp till 40 procent av din arbetstid.
#LI-Hybrid
Ansökan
De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör.
Som sökande till Trafikverket kan du eventuellt behöva gå igenom en säkerhetsprövning. Den innehåller säkerhetsprövningssamtal och registerkontroll innan anställning, om tjänsten är placerad i säkerhetsklass. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap för säkerhetsklassade tjänster.
Inom verksamhetsområde Underhåll ansvarar vi för leveransen av säkra och tillgängliga vägar och järnvägar. Genom att förvalta, underhålla och utveckla det befintliga och framtida väg- och järnvägssystemet lägger vi grunden för näringslivets godstransporter och miljoner människors resande - varje dag, året om. Kompetensutveckling står högt på vår agenda, oavsett vilken roll du har eller var du befinner dig i yrkeslivet. Hos oss gör du skillnad!
På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.
Rekryterande chef: Lars Schillström,
0101238337
SACO: Jonas Sjöholm,
0101238380
ST: Stefan Kratz,
0101241783
SEKO: Urban Haglund,
0101241702