Logga in
Logga in

Utredare med projektledarinslag inom tillgångsförvaltning väg

Vill du arbeta som Utredare med projektledarinslag inom tillgångsförvaltning väg i en framtidsbransch?

Sök tjänsten

Hos oss på Trafikverket finner du en mängd spännande och intressanta arbetsuppgifter där du är med och bidrar till att skapa ett tillgängligt Sverige.

Om jobbet

Enheten Tillgångsförvaltning väg och väganordning inom verksamhetsområde Underhåll ansvarar bland annat för teknikområdena beläggning, grusväg, vägkropp, vägmarkering, vägutrustning, sidoområden och sidoanläggningar. Vi är en nationell enhet inom avdelning Vägsystem med verksamhet över hela landet.

Enheten ansvarar b.la. för:

  • genomförande av nationella tillståndsmätningar
  • analys och redovisning av teknikområdesgruppens tillstånd
  • beskrivet behov av underhåll och reinvestering
  • underlag till nationell underhållsplan
  • strategier för vidmakthållande av tillhörande teknikområden.

Du kommer att arbeta tillsammans med 23 mycket engagerade och trevliga kollegor som sitter utspridda över landet. En stor och viktig del i arbetet är att stötta varandra och jobba tillsammans med olika kompetenser för att hitta lösningar.

Nu söker vi dig som utredare med projektledarinslag där du är ansvarig för att leda och driva kontrakt kopplat mot tillståndsmätning, vägområdesskanning mm. Du kommer att ställa krav och följa upp leveranser så att verksamheten och våra konsulter levererar enligt vårt behov. Du bidrar till utveckling, samordning och digitalisering av tillgångsförvaltning inom Trafikverkets väganläggning. Tjänsten innebär ett samarbete med våra nationella samordnare, utredare, projektledare, anläggningsspecialister och specialister inom andra näraliggande teknikområden.

I arbetsuppgifterna ingår även att:

  • ansvara för insamling och kvalitetssäkring av tillståndsdata.
  • medverka i analyser och uppföljning av tillståndet i anläggningen på både kort och lång sikt.
  • delta i verksamhetens förvaltning och att medverka i utveckling av system för tillståndsbedömning.
  • vara en del av förvaltning av analyssystem för belagda vägar.
  • medverka i samordning och prioritering av enhetens uppgifter inom tillgångsförvaltning väg.

Då vi arbetar nationellt kan resor förekomma för att t ex säkerställa leveranser ute i verksamheten.

Kvalifikationer

Vem är du?

Du har ett stort intresse för tillgångsförvaltning och infrastrukturens roll i samhällsutvecklingen. Du är strukturerad med god analytisk förmåga och ser utveckling och utvärdering av olika handlingsalternativ som en naturlig del av arbetet. För att lyckas i rollen så krävs det att du har förmåga att fokusera på leveranser och inte fastna i detaljer. Tjänsten innebär många interna och externa kontakter, därför är det viktigt att du är tydlig i din kommunikation och att du har en mycket god samarbetsförmåga. Då enheten är nationell så krävs det även att du har förmåga att självständigt se vad som behöver göras, tar initiativ och kan driva ditt egna arbete framåt.

Vi söker dig som

  • Har högskoleutbildning om minst 240 poäng med inriktning mot anläggning, byggande eller samhällsplanering, eller annan utbildning som vi tillsammans med den efterfrågade erfarenheten bedömer jämförbar.
  • Har minst 2 års relevant och aktuell erfarenhet av att leda och driva projekt med stor bredd och komplexitet och av strategisk karaktär
  • har god förmåga att sätta dig in i datorsystem och är en van användare av Officepaketet
  • har mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift
  • har goda kunskaper i engelska, såväl tal som skrift
  • har körkort för personbil.

Det är meriterande om du

  • har erfarenhet av tillämpad tillståndsmätning av väganläggning
  • har erfarenhet av att hantera och analysera tillståndsdata för väg
  • har erfarenhet om effektsamband både från tekniskt och samhällsekonomiska modeller
  • Har djup kunskap inom det egna kunskapsområdet samt de regelverk som styr arbetet. Exempel på regelverk är lagar, förordningar och föreskrifter

Övrig information

Önskar du att arbeta delvis på distans? I den här tjänsten kan det finnas möjlighet att arbeta hemifrån upp till 40 procent av din arbetstid.

#LI-Hybrid

Vi använder främst mail (från mejladress: noreply@heroma.se) för att göra utskick och kallelser. Kolla din inkorg och även skräppost/SPAM regelbundet under denna tid för att vara säker på att du får all information från oss!

I denna rekrytering används webbaserade tester som en del i urvalet.

Digitala intervjuer via Skype är planerade till 6 och 7 maj

Ansökan

De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Om det inte står något annat i annonsen vill vi att du bifogar ditt CV. Vi har slutat begära in personligt brev eftersom vi inte har med det som del av urvalsunderlaget.

Inom verksamhetsområde Underhåll ansvarar vi för leveransen av säkra och tillgängliga vägar och järnvägar. Genom att förvalta, underhålla och utveckla det befintliga och framtida väg- och järnvägssystemet lägger vi grunden för näringslivets godstransporter och miljoner människors resande - varje dag, året om. Kompetensutveckling står högt på vår agenda, oavsett vilken roll du har eller var du befinner dig i yrkeslivet. Hos oss gör du skillnad!

På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.

Sök tjänsten

Rekryterande chef: Stefan Styffe,
0101239316

SAKO: Jonas Sjöholm,
0101238380

ST: Stefan Kratz,
0101241783

SEKO: Urban Haglund,
0101241702