Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

alt

Konferens Klimatkrav och klimatkalkyl 13 juni 2019

Välkommen till en dag fylld av nyheter inom dessa områden samt för att höra materialleverantörers och drivmedelsmarknadens syn på utmaningen.

Tid och plats

13 juni 2019, klockan 09.30-16.00. Registreringen öppnar klockan 09.30.
KAPITEL8 Klara Strand, Klarabergsviadukten 90, Stockholm

Sista anmälningsdag är fredagen den 24 maj. Konferensen är kostnadsfri.

Delta på konferensen via spelaren nedan, livesändning startar 10.00.

Program

09:30–10:00 Registrering och förmiddagsfika

10:00–10:45 Trafikverkets Klimatkrav och klimatkalkyl
• Inledning av dagens moderator, Sven Hunhammar, Trafikverket
• Trafikverkets klimatkrav, Håkan Johansson, Trafikverket
• Klimatkalkyl och EPD som verifikat, Therese Lundblad, Trafikverket

10:45–11:30 Klimatkrav i praktiken
• Klimatkrav material och drivmedel, Åsa Lindgren, Trafikverket
• Piloter med klimatbonus i beläggningsentreprenader, Kristina Martinsson, Trafikverket
• Bonus-modell i baskontrakt, Håkan Johansson, Trafikverket

11:30–12:30 Lunch

12:30–14:00 Materialleverantörers syn på utmaningen
• Cementbranschen, Karin Comstedt Webb, Heidelberg Cement
• Betongbranschen, Malin Löfsjögård, Svensk Betong
• Bergmaterialindustrin, Mårten Sohlman, Sveriges Bergmaterial Industri, SBMI
• Beläggningsentreprenör, Henrik Sjöholm, Skanska
• Armeringsstålstillverkare, Susanne Naevermo-Sand, Celsa Nordic
• Klimatkalkyl för väg- och broräcken, Daniel Maglica, Blue Systems

14:00–14:30 Fika

14:30–15:30 Drivmedelsmarknaden
• Drivmedelsleverantör 1, Charlotte Elander, Energifabriken
• Drivmedelsleverantör 2, Erik Stenströmmer Moglia, OKQ8
• Styrmedel för förnybara drivmedel, Noak Westerberg, Energimyndigheten
• Goda exempel på minskad resurs och energiåtgång, Åsa Lindgren, Trafikverket

15:30–16:00 Avslutning med paneldiskussion
ledd av Sven Hunhammar, Trafikverket