Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Tåg åker förbi järnvägsövergång med bommar. Foto: Göran fält

Foto: Göran Fält

Falun blir först med ny teknik för järnvägsbommar

Trafikverket ska byta bommar och ljud- och ljussignaler vid plankorsningar i hela landet under en period på 25 år. En av de första järnvägskorsningarna som får den nya tekniken är Lövåsvägen i Falun.

Trafikverket har omkring 6 500 plankorsningar, alltså där bilväg och järnväg korsar varandra i markplan.

Av dessa har 2 770 aktiva skydd med bommar, ljud- och ljussignaler. Inom Trafikverket kallas de för vägskyddsanläggningar. Dessa ska nu stegvis bytas ut från dagens reläbaserade teknik till digital teknik kallad Alex, Automatic Level Crossing.

– Det nya vägskyddet är en teknisk uppgradering av tidigare system och ska bidra till att personer inte skadas eller förolyckas vid korsningarna, berättas Jonas Suokko, som är projektingenjör på Investering.

Som extra säkerhetsåtgärd vid gång- och cykelvägar blir ”bomkjolar” standard och det blir lättare att sätta stängsel vid bommarna. På så sätt hindras gående och cyklister från att krypa under bommar eller smita bredvid dem.

Gammal teknik byts ut

Tekniken för dagens anläggningar är gammal. Mer än fyra av tio anläggningar har passerat sin tekniska livslängd och det är svårt att få tag i reservdelar, vilket ökar underhållskostnaderna.

Under sommaren har anläggningar projekterats på flera håll i landet och den nya tekniken ska nu testas vid åtta plankorsningar. Från mitten av oktober ska de börja installeras.

Pilotanläggning i Falun

Lövåsvägen i Hälsninggården i Falun är en av de platser som är med i pilotprojektet. Övriga sju är:

  • Sjögatan i Luleå
  • Sanatorievägen i Boden
  • Kyrkren i Ånge
  • Lövtorpet i Åre
  • Norra Kullavägen i Umeå
  • Umevägen i Vännäs

Efter testperioden ska anläggningarna installeras i större skala med start 2020. Utbytet sker sedan under en tidsperiod på 25 år.