Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Pyramidformade mattor är placerade vid spåret strax före en plankorsning i centrala Kalmar.

Pyramidformade mattor är placerade vid spåret strax öster om korsningen mellan järnvägen och Slottsallén i centrala Kalmar. Foto: Kristina Johansson

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Pyramidmattor ska hindra spårspring i Kalmar

På flera håll i landet testar Trafikverket pyramidformade gummimattor – så kallade anti-trespass panels – som gör det svårare för obehöriga att gena över järnvägsspåren. Sist ut är Kalmar, och den enda plankorsningen i försöken.

– Totalt testar vi på sex platser i landet, men det här är den mest publika av dem – korsningen med Slottsallén nära Kalmar Central, förklarar Kristina Johansson som är trafiksäkerhetsansvarig i Syd.

Eftersom genandet framför allt tycks ske strax öster om plankorsningen, mot centralstationen till, är det där mattorna har placerats. Trafikverket har gjort en "före-mätning" som visar att ungefär 100 personer genar över spåren på ett år. Nu gör vi en ny mätning med mattorna på plats.

Bra resultat i andra länder

– Vid försök i bland annat England, Portugal och Belgien har antalet som smiter över spåren minskat med minst 80 procent, ibland ännu mer, säger Kristina. Vi hoppas förstås på samma resultat.

Mattan är placerad mellan staketen och över spåren, med en bredd av ca fem meter. Den 23 augusti ordnades en pressvisning utanför staketet, där besökarna fick prova att gå på en 60 x 60 cm stor provbit av materialet som återförsäljaren tagit med sig. Varje pyramid är ungefär 20 cm hög.

– Att ta sig över fyra, fem meter på de här ojämna gummispetsarna är svårt, säger Kristina. Dessutom blir man väldigt smutsig om skorna, materialet är nämligen tillverkat av gamla bildäck.

Spårspring orsakar förseningar

Totalt i Sverige står tågen stilla i 100 dagar varje år just för att folk rör sig i spårområdet. Bara i Kalmar kommun var det förra året 22 timmar. Resultaten av forskningsförsöket med gummimattor på olika platser runt om i landet väntas vara klara innan årets slut.

– Slutsatserna får vänta tills alla försök är klara, men de tendenser vi ser hittills från de andra orterna är positiva. Om testet faller väl ut räknar vi med att låta mattorna ligga kvar. De kostar ca 5000 kr per kvadratmeter inklusive montering, vilket kan låta mycket men samtidigt har de en livslängd på minst 20 år. Om vi får ner spårspringet är det är absolut samhällsekonomiskt försvarbart.