Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Landshövding Ingrid Burman deltog i byggstartsfirandet. Foto: Denny Josefsson

Landshövding Ingrid Burman deltog i byggstartsfirandet. Foto: Denny Josefsson

Byggstartsfirande för E4 lockade många Ljungbybor

Nu ska E4 förbi Ljungby bli motorväg. Torsdagen den 6 december var det byggstartsfirande för E4 Ljungby-Toftanäs. Intresset för att delta i evenemanget var stort.

E4 mellan Helsingborg och Stockholm är ett av Sveriges viktigaste transportstråk. De 3,2 milen förbi Ljungby är den enda delen av vägen som saknar motorvägsstandard. Det ska det bli ändring på nu.

Syftet med ombyggnaden är att öka framkomligheten – främst för den tunga trafiken som utgör en tredjedel av det totala trafikflödet, men även för resenärer, näringsliv, pendlare och turister.

– Den här vägen är otroligt viktig både för de som passerar förbi på väg någon annanstans i landet, men såklart även för oss som bor här. Ljungby har många företag och mycket industri som exporterar, de är därför väldigt beroende av bra transporter och infrastruktur, sa Magnus Gunnarsson kommunstyrelsens ordförande i Ljungby i samband med byggstarten i Ljungby.

Handavtryck och öppet hus

I stället för ett traditionellt spadtag firades byggstarten på Stora torget i Ljungby. Detta för att närboende på ett enklare sätt skulle kunna ta sig till platsen.

Varje dygn passerar runt 14 000 fordon Ljungby. Av dem är en tredjedel tung trafik. E4 mellan Ljungby och Toftanäs har varit olycksdrabbad även om mitträcket som sattes upp 1999 kraftigt har minskat antalet svåra olyckor. Ombyggnaden till motorväg kommer att ske i delsträckor där de norra delarna är först ut. Samtidigt gör Trafikverket omfattande vattenskyddsåtgärder för att förhindra att vattentäkterna Bergaåsen och Ljungby-Lagans kvalitet påverkas av utsläpp vid eventuella olyckor.

– I projektet har vi tagit mycket hänsyn till miljön och vattentäkterna, även arkeologiska undersökningar har var en viktig fråga i vårt arbete, säger Anna Karlsson, projektledare, Trafikverket.

Landshövdingen gjorde handavtryck i betong tillsammans med barn som deltog i byggstartsfirandet. Avtrycken ska så småningom sättas upp på en rastplats längs vägen. Foto: Elisabeth Konnebäck
Landshövdingen gjorde handavtryck i betong tillsammans med barn som deltog i byggstartsfirandet. Avtrycken ska så småningom sättas upp på en rastplats längs vägen. Foto: Elisabeth Konnebäck

Under torsdagens byggstartsfirande fanns landshövdingen på plats och gjorde handavtryck i betong tillsammans med barn som också sjöng julsånger.

I samband med evenemanget höll också Trafikverket öppet hus i två uppställda tält. Där fanns det möjlighet att ställa frågor till projektledningen och representanter från entreprenören Barslund. Lennart Andersson, regional direktör i Trafikverket Syd, var moderator och ställde frågor till bland andra, Ingrid Burman, landshövding för Kronobergs län.

Vilken är länets viktigaste fråga nu och framåt?
– Två saker: Det ena är en infrastruktur som binder oss närmare andra delar av landet. Det andra är kompetensförsörjning, inte minst inom vård och omsorg. Vi är många som under lång tid jobbat aktivt för att göra detta möjligt och nu är vi äntligen här.

Arbetet beräknas ta fyra år och beräknas vara klart år 2022.