Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Film om Gällivare bangårdsupprustning, första tågstoppet

Första säsongen av två är avslutad på Gällivare bangård och vi träffar projektledare Tomas Tossavainen för att höra hur det har gått. Se också filmen från projektets första längre tågstopp.

– Vi har haft en gynnsam höst och hunnit med allt som är planerat. Den nya plattformen för persontåg är klar och ett uppställningsspår och ett växlingsspår är upprustat.

Gällivare bangård var i stort sett i originalskick från den tid då den byggdes, 1882-1887, och efter drygt ett sekel totalrenoveras anläggningen.

– Vi bygger om och renoverar hela Gällivare bangård men huvudskälet är att vi ska öka kapaciteten på Malmbanan. Vi förlänger tre spår för att klara möten med långa malmtåg och på så sätt ge utrymme för fler tåg på banan.

Trafiken på Malmbanan handlar inte bara om långa tunga malmtåg utan också om ett antal godståg som fungerar som livlina till nordnorge med dagligvaror som transporteras ena vägen och vildfångad fisk samt odlad lax i retur. Till det kommer den växande turisttrafiken där persontåg är en del av upplevelsen. Sammantaget ställer det ökande behovet stora krav på kapaciteten på Malmbanan.

– Alla spåren byggs om och plattformen görs mer tillgänglig. Kontaktledningar och växlar byts ut, tekniken uppdateras och belysningen blir mer energisnål. Vi bygger också om signalställverket och säkerhetssystemet så att det fungerar till den nya bangården.

– Det stora jobbet är att schakta bort jordmassor då marken till stora delar består av sjöbotten. Bara under tågstoppet i somras grävde vi ur 100 meter av bangården och bytte ut 5 000 kubik jordmassor innan vi kunde lägga på de nya spåren.

Fler planerade tågstopp på Malmbanan

För att kunna genomföra en bangårdsupprustning krävs det tid för arbete i spår och i det här fallet innebär det tre längre tågstopp. I somras hade vi det första tågstoppet på 48 timmar.

– Vi hade ett sjuttiotal personer och ett stort antal maskiner som var igång samtidigt. Det är en fantastisk syn när riktigt stora maskiner arbetar helt koordinerat och hela tiden mot klockan. Det krävs mycket planering och skickliga maskinförare för att få till det.

– Det är inte så vanligt med långa tågstopp, senast vi hade det var 2012 och nu blir det alltså totalt tre stopp för det här bygget. Samtidigt nyttjas den här tiden till andra jobb längs Malmbanan, så på det sättet blir det mycket gjort under samma disp*.

– Under vintern görs några mindre el- och signaljobb och vi testar program till det nya signalverket, men i övrigt är det ingen aktivitet i projektet på bangården. Nu planerar vi för nästa byggsäsong, då har vi två längre dispositionstider, en juni och en tid i augusti, med allt vad det innebär.

* Disp är en förkortning av Dispositionstid och innebär en tågfri tid när det inte får gå något tåg på banan. Tiden söks två år i förväg, ligger med i tidtabellen och planeras tillsammans med tågoperatörerna.

Se filmen från sommarens arbete och det första tågstoppet