Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Trafikverket på plats vid Örebro södra

Tillsammans mot spårspring i Örebro

”Jag hann precis knuffa bort en person innan tåget kom”. Det berättade en av alla de personer som Trafikverket och flera järnvägsföretag träffade vid stationen Örebro södra under gårdagen.

Det var inte bara höstlöven som lyste gult och orange vid Örebro södra igår. Ett stort gäng från Trafikverket och flera järnvägsföretag, iklädda lysande västar, ägnade dagen åt att prata med pendlare och förbipasserande om riskerna med att gena över spåren och hur vi förbättrar säkerheten vid stationen. Under dagen delade vi ut omkring 600 foldrar, och många stannade för information och en pratstund.

Konsekvenserna av spårspring

Idag finns en öppen övergång över spåren vid Örebro södra. Många genar över spåren eller passerar trots stoppsignal. Förutom att det är livsfarligt är det också olagligt och kan leda till böter på 3000 kronor. För lokförarna är spårspringet ett stort arbetsmiljöproblem – en mardröm att med framrusande tåg riskera köra på en person. Många resenärer drabbas dessutom av tågförseningar, eftersom tågen måste stoppas eller sakta ner när någon befinner sig i spårområdet.

Förbättrad säkerhet med bro och staket

Eftersomområdet vid Örebro södra är olycksdrabbat ökar Trafikverket nu säkerheten.

– Vi kommer att bygga en gångbro över järnvägen och därefter stänga den öppna övergången. I samband med det byter vi också ut stängslet till ett högre och kraftigare och sätter upp tydligare signaler, berättar projektledare Linda Lingdell.

Trafikverket, Örebro kommun och Region Örebro län har tillsammans skrivit under en avsiktsförklaring för att utveckla hela järnvägsområdet, från Svampen till Gustavsvik, för långsiktig hållbarhet när det gäller säkerhet och tillgänglighet.

– Det kommer ta flera år innan de långsiktiga planerna kan realiseras, därför bygger vi den här bron som ska stå färdig redan i vår. På så sätt hoppas vi undvika fler olyckor vid och omkring spåren, säger Linda Lingdell.