Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Röd ruta med text i vitt där det står: Vi anpassar hastihetsgränsen efter vägens utformning. Rätt hastighet räddar liv.

Säkrare vägar när Trafikverket sänker hastigheten

Nu fortsätter vi att anpassa hastigheten efter vägarnas utformning i Örebro län. Det främsta målet är att rädda liv.

Under 2019 justerade vi hastigheten på ett antal vägar i Örebro län. I år fortsätter arbetet och ytterligare 117 kilometer väg ska enligt förslaget få en maxgräns på 80 km/timmen istället för 90 km/timmen. Därefter finns inga fler planerade hastighetsjusteringar av det slaget i länet.

– Rätt hastighet på vägen räddar liv. Samtidigt påverkas restiden bara marginellt av en hastighetssänkning. Det är ett lågt pris att betala för ökad trafiksäkerhet, säger Einar Schuch, regional direktör på Trafikverket.

En kollision i 80 km/timmen istället för 90 km/timmen gör att risken att omkomma minskar med 40 procent. Genom de sänkta hastigheterna kan sju liv per år räddas i Sverige.

Hastighetsjusteringen görs på 90-vägar utan mitträcke.

– Vi bygger löpande om vägar så att de blir säkrare. Det bästa är att helt förhindra möteskollisioner genom separering med mitträcke. Då går det normalt att höja hastighetsgränsen. Men vi kan inte bygga om allt samtidigt. Då är hastighetssänkning en snabb och effektiv åtgärd, säger Einar Schuch.

Beslut om de föreslagna hastigheterna fattas under senhösten 2020 och därefter påbörjar vi omskyltning.