Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Yxbacken utanför Norrköping. Foto: Tomas Pihl

Yxbacken utanför Norrköping. Foto: Tomas Pihl

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Skidbacke blir som ny med schaktmassor från bygge

När Kardonbanan i Östergötland byggs måste 200 000 kubikmeter schaktmassor få ett nytt hem. Tack vare ett samarbete med en skidklubb utanför Norrköping får schaktmassorna bara göra en kort resa - till Yxbacken - där nedfarterna ska förbättras.

När Kardonbanan i Norrköping byggs måste 200 000 kubikmeter schaktmassor forslas bort. Tack vare ett samarbete med Norrköpings skidklubb gör de bara en kort resa till Yxbacken, utanför Åby. 

– I det här projektet får vi en stor mängd överskottsmassor som vi inte har användning av själva, och som därför måste transporteras bort. Lösningen med Yxbacken gör att transporterna blir relativt korta, och att massorna dessutom kommer till nytta, säger Youssef Hassib, projektledare på Trafikverket.

Under det kommande året pågår schaktningsarbeten längs sträckan där Kardonbanan ska gå. En stor mängd jord, sten, grus och sand grävs bort både för godsjärnvägen som Trafikverket bygger, och de vägar som Norrköpings kommun samtidigt anlägger i området. Det är 10 000 lastbilslass som kommer att köras till Yxbacken, för att sedan schaktas ut både i den stora nedfarten, och i familjebacken, för att förbättra jämnheten och lutningen.

– För oss är det här en fantastisk möjlighet. Massorna kommer att ta bort backens ojämnheter, vilket gör att vi inte behöver fylla dem med konstsnö innan vi kan pista backen. Det kommer att spara vatten och el till snökanonerna, och diesel till pistmaskinerna, säger Anders Wihag, ordförande i Norrköpings skidklubb.

På Kardonbanan ska de första godstågen börja rulla år 2021, men redan nästa vintersäsong kan skidåkarna i Yxbacken se fram emot en nya och bättre nedfarter tack vare Kardonbanans schaktmassor.

Illustration som visar hur schaktmassorna ska fördelas (Jpg, 1,41 MB) Grafik: Trafikverket