Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

En av de nya mötesplatserna finns i Skabersjö. Foto: Ossian Olsson

En av de nya mötesplatserna finns i Skabersjö. Foto: Ossian Olsson

Nya mötesspår minskar störningar på Ystadbanan

Ystadbanan är en högtrafikerad lokalbana mellan Ystad och Malmö. För att kunna köra Pågatåg med färre förseningar på enkelspåret behövdes fler platser där tågen kan mötas. Vi har därför byggt två nya mötesspår som ska öka kapaciteten.

Johan Månsson

En av de nya mötesplatserna ligger i Skabersjö mellan Oxie och Svedala, den andra i Vilhelmsborg öster om Svarte. Skabersjö påbörjades i slutet av februari 2017 och blev klar i juli. I Vilhelmsborg inleddes arbetena i slutet av maj och det spåret kopplades in i slutet av november.

80 tåg per dag

– De fem mötesplatser som redan fanns på banan räckte inte till för den ökande tågtrafiken, förklarar projektledare Johan Månsson. Förseningar på ett tåg orsakade ofta stora följdeffekter. Det går ungefär 80 tåg per dag här, vilket är mycket i jämförelse med många andra enkelbanor.

Störningarna har även drabbat den anslutande Österlenbanan mot Simrishamn. Det går bara ett tåg i timmen från Ystad till Simrishamn, och om det är mycket förseningar ställs det tåget in. Med de två extra mötesspåren ska trafiken äntligen rulla smidigare på bägge banorna och bidra till att knyta ihop sydöstra och västra Skåne.

Ossian Olsson

Projektet har gått relativt snabbt med "byggprocessmått" mätt. En av förklaringarna är att projektet är en totalentreprenad och därmed väl avgränsat. Planarbetet började hösten 2014 och lämnades in för fastställelse hösten 2015. Byggfasen har också gått helt enligt beräkningarna – åtminstone i Skabersjö.

Precis efter driftsättning i Vilhelmsborg framkom ett par signalproblem som inte hade upptäckts innan. De stora problemen rättades till redan samma dag.

– Tack vare samarbetet mellan en aktiv entreprenör – Strukton Rail med platschef Mikael Nilsson i spetsen – som tog problemet på största allvar, och Trafikverkets egna signalexperter lyckades vi lösa de största problemen redan på söndagen, säger projektingenjör Ossian Olsson.

Tidig information gav smidig avstängning

Trafiken på banan behövde stängas av vid inkopplingen – en vecka för Vilhelmsborg, ett veckoslut för Skabersjö. Avstängningen var mellan hållplatserna Rydsgård och Simrishamn, en resa som normalt tar 55 minuter med tåg.

Den andra mötesplatsen (till höger i bild) finns i Vilhelmsborg. Foto: Ossian Olsson
Den andra mötesplatsen (till höger i bild) finns i Vilhelmsborg. Foto: Ossian Olsson

– Att det var avstängt på så pass lång sträcka berodde på att stoppet samordnades med arbeten på Österlenbanan, förklarar Johan. Pendlar man Rydsgård–Ystad handlade det om tio minuter längre restid. Med buss till Simrishamn ökade restiden med tanke på bussens uppehåll. Att vi gick ut med information i god tid gjorde troligen att många valde bilen, som inte tar längre än tåget.

Kommunikationsinsatser ihop med Skånetrafiken innebar bland annat info till berörda kommuner samt ombord på tågen och stationer. Stationsvärdar informerades och man ringde även skolorna i området i god tid innan avstängningen. Ossian Olsson fick även ta hand om Trafikverkets Instagramkonto under båda inkopplingarna – en uppskattad satsning.

Nedan kan du se en film med Ossian samt en överflygning av den färdiga mötesplatsen i Skabersjö.