Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Spadtag för ny tågstation i Rosengård

Snart blir det smidigare att ta sig mellan olika stadsdelar i Malmö. Den 22 januari togs det symboliska spadtaget för bygget av den nya stationen Rosengård på Kontinentalbanan.

Trafikverket tillsammans med Malmö stad och Svedab arbetar för att underlätta resor mellan östra och västra Malmö, genom att bygga en ny station i Rosengård. Man anpassar också de nedlagda stationerna Persborg och Östervärn.

Efterlängtad persontrafik

Jens Möller, ställföreträdande regiondirektör i Syd, var på plats vid måndagens spadtagsceremoni, tillsammans med representanter från Malmö stad, Region Skåne och entreprenören BCA, som bygger stationen. Barn från de närliggande förskolorna hjälpte representanterna att inviga stationen, som de ju kommer att använda i framtiden.

– Det här är en förbindelse ut i Skåne och världen. Nu gör vi två väsentliga förbättringar. Dels möjliggör vi för persontrafik och dels förbättrar vi boendemiljön längs banan, berättade Jens Möller.

Ett framtidsbygge

Kontinentalbanan har tidigare haft persontrafik, men är sedan Citytunnelns tillkomst en renodlad godsbana. På senare tid har den även fungerat som reservbana för persontrafiken genom Malmö, om det är stopp i Citytunneln. Stationerna kommer vara betydelsefulla delar i att börja köra persontrafik på banan.

Trafikverkets projektledare, Jan Källqvist, var tydlig:

– Här bygger vi möjligheter för framtiden.

Fakta

Sedan Citytunneln blev färdig har tillståndet för tågtrafiken på Kontinentalbanan varit begränsat till godstrafik. Fram till dess hade SVEDAB AB (Svensk-Danska Broförbindelsen) och dåvarande Banverket tillstånd att bygga om och driva Kontinentalbanan som en dubbelspårig järnväg med provisoriska villkor. Villkoren handlade om temporära bullervärden, högre än vad som idag tillåts vid väsentlig ombyggnad av trafikinfrastruktur – Kontinentalbanan skulle ju avlastas från trafik när Citytunneln öppnades.