Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Mobilkranen är redo att lyfta bron.

Bron vid Gränsvägen är redo för det stora lyftet

Natten mellan lördag och söndag kommer den tillfälliga bron för Gränsvägen i Åkarp att lyftas på plats. Lyftet genomförs med en av de största mobila lyftkranarna som finns att tillgå i Sverige, med en lyftkapacitet på 800 ton.

Allt är nu klart för helgens stora lyft. Den mobila lyftkranen, en Liebherr LG1550/1800, har under veckan monterats intill det östra brofästet. Kranen kan lyfta så mycket som 800 ton, men eftersom kranens arm ska fällas en bit ut från kranbilen minskar kapaciteten något, men det är fullt tillräckligt för helgens lyft.

Tungt lyft

Vid det östra brofästet ligger också bron av stål som ska lyftas på plats. Idag väger bron cirka 160 ton, men när bron är på plats läggs vägbana och annan utrustning, då kommer bron att väga drygt 200 ton. Marken där kranen står har förstärkts för att klara belastningen under lyftet. När kranen lyft upp bron svänger kranen något så att bron hamnar i rätt läge mellan brofästena, och därefter sänks bron sakta på plats.

Lyftet kommer att genomföras under natten mellan lördag och söndag, 21-22 april. Från klockan 23.00 är det stopp i trafiken mellan Malmö och Lund för spårarbete och underhåll, då kan lyftet genomföras på ett säkert sätt. Järnvägstrafiken öppnar igen klockan 9.00 på söndagsmorgonen.

Utsiktsplats vid Gränsvägen

För de som vill följa lyftet på plats har vi gjort en utsiktsplats vid det östra brofästet. Utsiktsplatsen nås endast via gångbanan utmed Gränsvägen från korsningen vid Dalslundsvägen. Se karta.

Lund-Arlöv, fyra spår

För att öka kapaciteten och minska trafikstörningar bygger Trafikverket ut Södra stambanan mellan Malmö och Lund från två till fyra spår.

Delar av sträckan mellan Lund och Arlöv byggs under marknivå för att minska bullerstörningar, och fler och bättre passager byggs över spåren för att öka tillgängligheten.