Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

alt
Denna nyhet är äldre än 6 månader

Omkörningsförbud och tidsvillkor för tunga mobilkranar för bättre framkomlighet på E6

Den 18 mars 2019 införs omkörningsförbud för tunga lastbilar mellan Vellinge och Helsingborg. Samtidigt ändrar Trafikverket villkoren för de dispenser som låter tunga mobilkranar som är klassade som motorredskap klass I att köra på E6 hela dygnet.

Anledningen är att de långsamtgående fordonen stör trafikflödet.

- Motorredskap klass I får köras i högst 50 kilometer i timmen, det är betydligt långsammare än övrig trafik och det blir stora proppar om lastbilarna gör omkörningar av dem, säger Thomas Holmstrand, sektionschef på Trafikverkets avdelning för transportdispenser.

Dispenserna som har getts kommer nu att dras tillbaka.

- Nya dispensbeslut för mobilkranar kommer att utfärdas med tidsvillkor som innebär att de inte får trafikera E6 på sträckan trafikplats Vellinge södra till trafikplats Kropp i Helsingborg under de tider då E6 är som mest trafikerad, det vill säga på vardagar (utom vardag före sön- och helgdag) klockan 06.00-09.00 samt mellan 16.00-18.00.

Så kallade EG-mobilkranar är klassade som lastbilar och får köras med en högre hastighet (högst 90 km/h) och för dessa fordon kommer tidsvillkoren i nuläget inte att ändras.

Omkörningsförbudet för tung lastbil gäller också det längs med hela sträckan mellan Vellinge och Helsingborg, med undantag för de sexfiliga backarna med stigningsfält vid Glumslöv.

- En stor del av trafiken på E6 består av tung trafik. Det här omkörningsförbudet inför vi för att minska mängden trafikstörningar, säger Stefan Berg, utredningsledare på Trafikverket.

Det här är en del av ett flertal åtgärder som kommer göras de närmsta åren för att minska störningarna och förbättra framkomligheten på E6 och säkerställa vägens funktion på lång sikt. Trafikverket arbetar just nu med att vidareutveckla flera andra åtgärder, vilket du kan läsa mer om på trafikverket.se framöver.