Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

alt

Fullt pådrag när Trafikverket krisövade på Trelleborgs bangård

Myrsyra som läckt ut över en person. En som fått ström i sig av en fallen kontaktledning. Och en man under en tågvagn som fått ena benet kluvet. I förra veckan var det fullt pådrag på bangården i Trelleborg när Trafikverket höll i en stor krisövning.

Det var en olycka som simulerades, med flera komplicerade situationer samtidigt. Syftet var att testa att vår larmkedja fungerar - hela processen - från den som upptäcker en olycka till vad som sen händer i larmkedjan enligt nödlägesplanen.

-  I ett skarpt läge är det väldigt viktigt att larmkedjan och samverkan mellan de olika organisationerna fungerar, det gör att insatserna blir snabbare och de drabbade kan få bättre hjälp, säger Robert Janernäs, säkerhetssamordnare på Trafikverket.

Krisövningen på bangården i Trelleborg var ett samarbete med flera aktörer, bland annat räddningstjänsten och hamnen.

- Det här bygger på ett stort samarbete och det är verkligen A och O. Alla har nytta av varandra. Räddningstjänsten måste veta hur de ska agera på en sådan här bangård som är säkerhetsklassad, de är experter på farligt gods. Vi har en insatsplan som vi har gjort tillsammans med räddningstjänsten. Här i Trelleborg har vi hamnen precis intill så de är också involverade, säger Robert.

Efter övningen höll övningsledaren i en utvärdering tillsammans med deltagarna; hur agerade alla inblandade aktörer och vad kunde gjorts annorlunda.

- Man kan alltid skruva på något till det bättre. Till exempel märkte vi vid den här övningen att högtalarsystemet för larmet hade vissa brister så det kommer vi omgående att rätt till, säger Robert Janernäs.

- Det här var en väldigt väl genomförd övning. Jag tycker det var ett stort engagemang, det är många som vill vara med och resonera. En bra lärandekultur, och det är precis det vi önskar, avslutar Henrik Östlund, övningsledare på Trafikverket.

Övningen var ett samarbete mellan Trafikverket, Trelleborgs kommun,Trelleborgs hamn, räddningstjänsten, ambulans, transportföretaget Green Cargo och Väte Rail AB OCH SOS Alarm.

Den här typen av större övning görs vart femte år på de bangårdar som är säkerhetsklassade och där farligt gods hanteras.