Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

alt

Halt på spåret - så halkbekämpar vi

Nu är vi inne i en period då höstlöven faller och i värsta fall bidrar till spårhalka och försenade tåg. Det finns olika metoder att minska risken för spårhalka. Vi vill att du som resenär inte ska bli försenad bara för att spåren blir hala.

Olika metoder ska minska förseningarna

För att undvika spårhalka röjer vi i förebyggande syfte vegetationen i backar, vid signaler och vid plattformar, för att undvika lövfällning. Under spårhalkperioden används ett friktionsmedel eller ång- och högtryckstvätt på spåren. Friktionsmedlet är en vattengel med sand och stålkulor och läggs ut på ställen där det vanligtvis blir halt. Behandlingen görs främst kvälls- och nattetid, ett par gånger i veckan upp till dagligen. 

Varför blir det halt på spåret? 

Lövhalka, orsakas främst av fallande löv och barr som krossas av tågens hjul. Kvar blir en beläggning som blir väldigt hal, särskilt i kombination med fukt och låg temperatur.

-  Vi kan inte eliminera spårhalkan helt och hållet. Likväl som det behövs halkbekämpning av spåren så kan det behövas viktreduceringar av tågen, fungerande sandutrustning på dragfordon och förebyggande loksandning i nedförsbackar som tåg i motsatt riktning kan få nytta av. Vi ser en viss minskning av förseningar men vi ska också påminnas om att vi inte rår på vädrets makter rår, säger Anders Jönsson, enhetschef underhåll järnväg, Underhållsdistrikt syd.